Nostalgi betalar inte butikernas räkningar

Mycket har förändrats i Katrineholm sedan 2010. Centrumbutikerna har bytts ut. Det borde påminna katrineholmarna om att förändring är oundviklig. Men vad tar vid när en butik stänger?

Mycket har förändrats i Katrineholm sedan 2010. Centrumbutikerna har bytts ut. Det borde påminna katrineholmarna om att förändring är oundviklig. Men vad tar vid när en butik stänger?

Foto: Alice Staaf

Ledare2024-02-29 18:52
Detta är en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion är oberoende liberal.

På 14 år har Katrineholms centrum förändrats mycket. Det blir tydligt när tidningens reporter, i ett reportage, lunkar längs med 2010 års Köpmangatan med hjälp av nättjänsten Google street view.

Nästan alla butiker har sedan dess bytts ut. Men det är också flera lokaler som gapar tomma, med påminnelse om att centrumhandeln i Katrineholm just nu har det väldigt tufft.

En del invånare, inte minst på insändarsidan, har uttryckt både sorg och ilska över de tomma butikerna. Många verkar sakna forna lokala handlare och butiker och hade hellre sett att de varit beständiga. 

Det är såklart en fin ambition med lokalt förankrade aktörer i centrum. Men sådana fantasier står sig slätt mot den kalla verkligheten. Ibland går affärens ekonomi inte ihop – hyror, elpriser, räntor och sjunkande intäkter kan kortsiktigt hanteras, men till sist spricker det. Nostalgi räcker inte långt när räkningarna ska betalas. Företagare är dessutom människor som kanske längtar efter pension, eller helt enkelt vill byta spår professionellt eller i livet som stort. Och det är inte alltid någon står redo att ta över verksamheten. 

Därför är förändring oundviklig. Även om det givetvis innebär en del sorg för både affärsidkare, invånare och kunder. Och om fastighetsägaren inte har långa köer av potentiella hyresgäster – då blir det tomma lokaler en kortare eller längre stund. I ekonomiskt svåra perioder kan det ta ännu längre tid att hitta nya hyresgäster. De som ändå satsar eller håller i ska berömmas. Katrineholm behöver dessa företagare.

Med tålamod, engagemang och investeringsvilja kan affärerna fyllas med nytt liv. Där tidigare verksamheter funnits kan nya aktörer finna sig till rätta. Vilket också reportaget i stora delar också visar.

Givetvis finns det saker politikerna kan göra i stadsplaneringen. Men i detta gör Katrineholms politiska styre mer rätt än fel. Hur fastighetsägarna behandlar lokala affärsidkare spelar också stor roll. En diskussion om hyresnivåer och andra affärsförutsättningar kan behövas.

Men alldeles för ofta beskylls de externa handelsområdena för att konkurrera ut innerstadshandeln. Men något verkligt och objektivt stöd för detta finns inte. Parkeringsförutsättningarna på Lövåsen kan förvisso vara större. Men möjligheterna i centrum är förhållandevis goda – även om inte alla delar den uppfattningen. Snarare handlar det om att skifta fokus – de som har verkliga behov av att parkera nära ska ha de möjligheterna. Men den som är frisk och kry kan mycket väl välja att gå, cykla eller helt enkelt ställa bilen en bit ifrån affären, banken eller vårdcentralen. Det är inga stora avstånd mellan affärerna och parkeringsplatserna i Katrineholm. 

Den stora konkurrenten till centrumbutikerna är e-handeln. Fler och fler köper allt oftare sina varor på nätet. Skor, kläder, teknik – mycket av det finns bara en knapptryckning bort. Och ofta med fördelaktiga returpolicyer. Vill invånarna påverka hur centrum utvecklas får de fundera över sina handelsvanor och öppna sin plånbok.