Ännu en butik slår igen i Katrineholm. Det kunde man läsa i tidningen nyligen. Det är inte den förste, och inte den siste, som kommer lämna staden.
Först och främst: Att behöva lägga ned sin verksamhet är för de allra flesta företagare en stor sorg. Många av dem lägger mycket energi och kärlek på att driva sin butik efter bästa förmåga. För kunderna som uppskattat affärsverksamheten är det också givetvis en förlust. Central belägna butiker underlättar ofta vardagen för många katrineholmare och inpendlare – det ger även liv och rörelse i staden.
Butikerna verkar dock på en konkurrensutsatt marknad. Och på en sådan får man räkna med att cirklarna rubbas. De invånare som upprörs och skriker högljutt "centrumdöd" över varje igenslagen butik har skäl att skärskåda sig själva. Hur mycket och hur ofta har de handlat i dessa affärer? Ska butiker överleva måste någon betala för deras produkter och tjänster.
Och ja – politiker i Katrineholm är med och sätter ramarna för centrumhandeln. Hur stadens centrala delar planeras påverkar till exempel hur många och på vilket sätt människor rör sig i staden. Bygger man inbjudande kan det locka och intressera många, både företag och kunder. I det gör styret (S+M) i Katrineholm många, men inte bara, rätt.
I viss utsträckning konkurrerar centrumhandeln med de externa affärsområdenas tillgång till gratis och många parkeringsplatser – men ska inte överdrivas. Större är konkurrensen med den växande e-handeln.
Mycket ligger också bortom lokalpolitikens makt. Varken kommunstyrelsordförande eller oppositionsråd kan göra något åt räntenivåerna, inköps- eller elpriser. Det är de faktorer som branschorganisationen Svensk handel identifierade i sin senaste rapport om läget för handeln. Även konjunkturläget påverkar – när hushållens köpkraft försämras slår det mot affärerna.
Även hyresnivåerna spelar roll. I det har de privata fastighetsägarna som finns i kommunen mycket inflytande på centrumhandeln. Vill de ha hyresgäster behöver de erbjuda rimliga hyror och att lokalerna är anpassade för den sortens verksamheter som flyttar in. Vissa aktörer kan behöva sälja av sina fastighetsbestånd om de inte kan utveckla lokalerna.
Samtidigt beror inte varje nedläggning bero på att företagens ekonomin inte gått ihop. Personlig sjukdom eller pensionering kan spela in. Företagare kan också vilja skifta fokus från sin verksamhet till någon ny affärsidé, familjen eller helt enkelt tröttnat. Så ska det också vara. Företagare är inte livegna.
Omsättningen på butiksverksamheter i centrala Katrineholm visar att centrumhandeln inte är död, utan är högst levande. Invånarna få se hur aktörer flyttar ut och flytta in. Även om få skulle flytta in i lokalerna direkt så lär byggnaderna inte stå tomma länge. På de flesta håll i Katrineholms centrum har utflytt följts av inflytt – även om det finns undantag. Fler behöver påminnas om att tomma rum kan fyllas igen – och det med nya idéer och nytt liv. Där en bokhandel eller blomsterbutik tidigare varit kan mobilreparatörer eller frisörer flytta in.
Sedan behöver fler lyfta blicken från centrum. Ja, det växer en del på de större butiksområdena utanför städers centrum. Men vi ser också hur en del affärsverksamheter etablerar sig i de mindre kransorterna. Nu senast i Sköldinge. Det är inte utan utmaningar, men det är en utveckling som invånarna i vår del av Sörmland bör påminnas om.