Två timmar blev trettio minuter. Och upprördheten var ett faktum.
Det handlar om parkeringsplatserna på Fabriksgatan intill Resecentrum i Katrineholm. Fram tills nyligen kunde man parkera sin bil på denna plätt i två timmar – nu är det en halvtimme. Det är en justering som inte uppskattats av alla katrineholmare. Det är slutsatsen man kan dra av läsarnas omdömen på tidningens sajt.
Och visst finns det skäl att diskutera hur länge bilarna ska få stå parkerade i centrala delar av Katrineholm. Ska man göra kortare ärenden i staden och ställer sig vid Resecentrum kan en halvtimmes tid vara lite väl kort, beroende på vad som ska göras. Då kan det kanske vara bättre med entimmesparkering. Detta kan kommunförvaltningen kanske skruva på lite.
Kommunens tanke med justeringen ska dock inte förminskas. Snarare kan det kanske öka omsättningen på parkeringsplatserna intill Resecentrum något, och på så vis frigöra platser lika snabbt igen. Det skulle – som Johnny Ljung, avdelningschef för strategi och infrastruktur på Katrineholms kommun säger – kunna underlätta för de som hämtar och lämnar vid buss och tåg och kortare ärenden. Det är en riktig ambition.
Det är även tveksamt om den kortare parkeringstiden skulle påverka centrumhandeln negativt. Behöver man parkera längre än en halvtimme finns det andra parkeringsplatser i närheten. Rakt över vägen finns det gott om tvåtimmarsparkeringsplatser. Behöver man stå den dubbla tiden finns det platser på samma sida om Fabriksgatan. På andra sidan rälsen finns både dygnsplatser och p-huset Loket. Det finns även ytterligare parkeringshus inne i staden att välja på. Förvisso kan det innebära några fler steg från bil till butik eller bank och man behöver öppna plånboken något, men att få parkera gratis direkt intill sitt resmål är ingen rättighet.
Och ja, kommunen har en del att åtgärda när det gäller att göra parkeringshusen lättillgängliga rent tekniskt, för också de som inte är vana vid mobilappar. Men det är problem på marginalen som går att åtgärda. Den röststarka bilistopinionen har skäl att inte dundra på. Det är de, inte cyklister och fotgängare, som länge haft ett hårt grepp om många städers centrum.
När kommunen 2016 undersökte hur parkeringsplatserna i Katrineholm användes blev bilden klar. Parkeringsplatser har använts tämligen ineffektivt i Katrineholm. I en inventering blev det klart att omkring en femtedel av parkeringsplatserna stod tomma vid ett undersökningstillfälle.
När kommunen särskilt studerade några centralt placerade parkeringsplatser en vardag i maj visade det sig att många av katrineholmarna hade kunnat gå eller cykla istället för att ta bilen. Hälften av bilarna var skrivna på adresser inom tre kilometer från parkeringen, för en tredjedel handlade det om mindre än en kilometer. En mindre andel av dem var boendeparkeringar.
Dessa parkeringsbeteenden lär inte ha förändrats särskilt mycket sedan undersökningarna gjordes i Katrineholm. Det är också mönster som återkommer i de flesta medelstora svenska städer. Sådant talar inte för att kommunen ska lyssna ännu mer på bilistopinionen, snarare tvärtom.