Det som är i periferin glöms ofta bort. Så är det i politiken i stort, men särskilt tydligt blir det när det ska byggas nytt eller om. Vi kan även se det i Katrineholms kommun.
Logiken är hyfsat enkel: Att bygga mer, tätare, smartare där det redan bor och rör sig många människor är ofta billigare och effektivt. Nya elkablar och avloppsrör behöver inte dras särskilt långt. Det finns även klimatvinster i att folk inte har ett lika stort behov av att köra fossilbil till jobb, matbutiker och så vidare.
Samtidigt innebär det inte att kommunens politiker och förvaltningsansvariga får komma undan med att ensidigt fokusera på centralorten Katrineholm. Orterna kring staden, som Valla, Forssjö och Strångsjö, bör tas tillvara på och utvecklas. Det gäller i frågor som näringsliv, skola – men också trafiksäkerhet.
Inför nästa kommunfullmäktige i februari har Centerpartiet i Katrineholm ställt en rad frågor till kommunstyrelsens ordförande Johan Söderberg (S) om trafiksäkerhetsarbetet ute i flera av kommunens kransorter. C-gruppledaren Inger Fredriksson och fullmäktigeledamoten Ingela Wallace (C) föreslår lite olika åtgärder, däribland sänkt hastighetsbegränsning på ett par ställen, för att öka trafiksäkerheten i Äsköping, Forssjö, Valla och Björkvik.
De lägger även, tillsammans med partikollegan Bertil Carlsson, fram en motion om att bygga en cykelbana i Sköldingebygden. De som vill läsa förslaget, eller interpellationerna, själva kan kika i handlingarna från senaste kommunfullmäktige.
C-ledamöterna föreslår att cykelbanan ska gå längs med vägen från Kantorpshållet, mot skolan och idrottsplatsen. Bland annat ska den dras där den gamla banvallen gick. Det är ett förslag som Söderberg med flera bör fundera på. Om inte denna lösning är aktuell, vilken är då? För Centerpartiet i Katrineholm är något på spåret: trafiksäkerheten ute i bygderna behöver förbättras.
Och Socialdemokraterna och Moderaterna har en hel del att bevisa. I dokument efter dokument, drivna och godkända av det politiska styret, staplas det ord på varandra om kransorternas och landsbygdens betydelse.
I kommunens "Gång- och cykelplan" från 2015 pekas utvecklingspotentialen ut i bland annat Sköldinge, Forssjö, Björkvik, Strångsjö. I kommunens översiktsplan för landsbygden (till 2030) konstateras det att dessa, och några orter till, ligger i just de infrastrukturstråk som kan byggas vidare på. Även i den nya översiktsplanen, som nu omarbetas av kommunförvaltningen efter att ha varit ute på remissrunda, är det liknande tongångar. I det sammanhanget måste även trafiksäkerheten hänga med.
Centerpartiets konkreta förslag i Sköldinge kan också ställas mot den av förvaltningen planerade cykelbanan längs med Norrköpingsvägen mot Djulö. Det behövs en verklig diskussion i Katrineholm om vad kommunmyndigheten och politikerna kan och bör få besluta om. Men behovet av cykelbanan till Djulö just här, just nu, är svår att se. Det finns redan vägar för cyklister att på ett tryggt sätt ta sig till badstrand och fest i Djulö. Skolbarnen i Sköldinge hade haft större nytta av cykelvägen.