Bygget av ny cykelbana möts av skarp kritik

Den planerade cykelbanan utmed Norrköpingsvägen möter motstånd hos flera katrineholmare. "Vi ska alla bidra till att spara i dessa tider, men kommunen gör tvärtom och satsar hej vilt. Har de fått miljarder från en rik person", undrar Mattias Timmrud.

Mattias Timmrud är inte särskilt positiv till den nya gång- och cykelbanan utmed delar av Norrköpingsvägen (se den svarta prickade linjen).

Mattias Timmrud är inte särskilt positiv till den nya gång- och cykelbanan utmed delar av Norrköpingsvägen (se den svarta prickade linjen).

Foto: Skärmklipp från Google maps och privat

Katrineholm2023-11-23 20:58

Under onsdagen kunde tidningen berätta att samhällsbyggnadsförvaltningen bestämt att en ny gång- och cykelbana ska byggas utmed delar av Norrköpingsvägen, på sträckan mellan Talltullen och korsningen med Vasavägen. Gång- och cykelbanan ska vara färdig i vår. 

– Vi kommer att sänka hastigheten från dagens 80 till 60 kilometer i timmen för att öka trafiksäkerheten. Vi knyter ihop staden så att den upplevs som lite mindre. Det är många som vill gå och cykla mellan stan och Djulö på sommaren. Därför gör vi den här satsningen, sa Markus Mellstrand, projektledare för infrastruktur på samhällsbyggnadsförvaltningen, till tidningen då. 

Nu höjs kritiska röster mot bygget. I kommentarsfält både på tidningens sajt och Facebook-sida är det flera som menar att det är en onödig satsning och att pengarna i stället borde läggas på viktigare saker i inflationstider, bland annat på skola, vård och omsorg. 

En av rösterna är katrineholmaren Mattias Timmrud. Han säger att det redan finns två cykelbanor till Djulö, antingen via Backa eller också genom Djulö allé, och tycker inte att det behövs en tredje, särskilt inte med tanke på de ekonomiska utmaningar som föreligger. 

– Jag undrar vem som ska utnyttja den. Vi är inne i en lågkonjunktur och då ska man inte lägga pengarna på en cykelbana. Vi ska alla bidra till att spara i dessa tider, men kommunen gör tvärtom och satsar hej vilt. Har de fått miljarder från en rik person, frågar han. 

Om man nu ska satsa pengar på gång- och cykelbanor tycker han att det är bättre att underhålla de som redan finns. 

– Det är viktigt att det finns pengar till sandning och plogning, men också att sätta upp belysning där det saknas. Att bygga en cykelbana utefter en ganska trafikerad väg, och inte sätta upp någon belysning, har jag svårt att förstå. Sedan minskar vi i invånarantal. Man får inte hit kommuninvånare och nya företag bara för att man bygger en ny cykelväg. Det är väldigt konstigt alltihop, säger Mattias Timmrud. 

undefined
Alexander Forss (KD).

KD-politikern Alexander Forss är ytterligare en person som inte ställer sig bakom den nya gång- och cykelbanan. 

– Den politiska majoriteten säger att man ska hålla igen på investeringarna, men jag har svårt att se att man gör det. Här har vi redan trevliga cykelbanor som går från stans alla delar till Djulö. Nu behöver vi lägga pengarna på verksamheterna och inte på hårda ytor. 

– Sedan finns det gator med eftersatt underhåll och jag har svårt att förstå varför man bygger en ny cykelbana i stället för att fixa de gator som finns. Ett exempel är korsningen utanför Kuriren, där har till och med plattorna börjat släppa, säger Alexander Forss. 

undefined
Johan Söderberg (S).

Johan Söderberg (S), kommunstyrelsens ordförande, försvarar satsningen. Han säger att det egentligen handlar om att man från kommunens sida vill sänka hastigheten på vägen, från 80 till 60 kilometer i timmen. 

– Huvudanledningen handlar i första hand inte om cykelbanan, utan om att sänka hastigheten. För att säkerställa att gatumiljön gör det inbjudande till lägre hastigheter så har man valt att bygga en cykelbana. Det här är inget som vi har fattat politiskt beslut om just nu, utan pengarna var avsatta i 2023 års budget. Alla andra infarter till Katrineholm är 60-vägar, så det är en fortsättning på det arbetet, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!