Som tidningen har berättat tidigare ska det bli en gång- och cykelbana från Talltullen till Djulökorset. Arbetet har inletts, men färdigställs först i vår. Förutom att körbanan blir smalare ska hastigheten på sträckan sänkas från 80 kilometer i timmen till 60.
När kommunen planerar för nya gång- och cykelbanor används den gång- och cykelplan som politikerna fattade beslut om år 2015 som underlag. Nu kan tidningen avslöja att den nya gång- och cykelbanan utmed Norrköpingsvägen över huvud taget inte nämns i planen.
I kommunens budget för 2023 finns tre miljoner kronor avsatta till åtgärder enligt gång- och cykelplanen. Det är samma pengapåse som samhällsbyggnadsförvaltningen använder till projektet utmed Norrköpingsvägen – trots att pengarna i budgeten är öronmärkta för projekt som finns omnämnda i planen.
Allt sammantaget har fått politikern Ewa Callhammar (L) att ifrågasätta satsningen.
– För det första finns det inget politiskt beslut om att bygga den nya gång- och cykelbanan. De hänvisar till gång- och cykelplanen. I planen finns en prioriteringslista över projekt man vill genomföra, men Norrköpingsvägen finns inte ens med i listan. Beslutet som togs 2015 handlar om att man ska följa gång- och cykelplanen, vilket man inte gör, säger hon.
Vad tänker du om det?
– Förvaltningen gör som de själva tycker, vilket är uppåt väggarna. De lever sitt egna lilla liv. Sedan är det rent ut sagt bedrövligt att lägga pengarna på det här eftersom det redan finns cykelbanor till Djulö. Om man nu vill göra annorlunda får man väl föra upp det till kommunstyrelsen. Jag tycker att det är sanslöst hanterat och folk är alldeles tokiga på det här, vilket jag förstår, säger Ewa Callhammar.
Johnny Ljung, infrastrukturchef, skriver i ett mejl till tidningen att gång- och cykelplanen inte är tänkt att ge en hundraprocentig bild.
"Allting är inte detaljbeskrivet i gång- och cykelplanen och kartan i den visar förslag till åtgärder. Vi har bland annat byggt gång- och cykelbanor runt Stensättersskolan som inte finns med i planen. Gång- och cykelplanen togs fram 2015. Det innebär att vissa behov av trafiksäkerhetsåtgärder som vi ser i dag inte fanns med i planeringen då, just för att behov ändras och vår stad växer", skriver han.