Så ska trafikfarlig rondell göras säkrare nästa år

Olyckorna har varit många sedan rondellen vid Glysas grav invigdes. I ett försök att få dem att minska tar nu Trafikverket ett nytt grepp om problemet. Katrineholmaren Lars Lorenius ger dock inte mycket för myndighetens planerade åtgärder.

Trafikverket säger att rondellen vid Glysas grav ska bli säkrare. Lars Lorenius är dock skeptisk till att åtgärderna kommer att göra någon större nytta.

Trafikverket säger att rondellen vid Glysas grav ska bli säkrare. Lars Lorenius är dock skeptisk till att åtgärderna kommer att göra någon större nytta.

Foto: Jimmy Persson

Katrineholm2022-10-07 17:02

Rondellen vid Glysas grav har varit olycksdrabbad ända sedan den invigdes 2012. Många trafikanter från Lövåsenhållet kommer i alldeles för hög fart i nedförsbacken, att de helt enkelt missar rondellen och plöjer rakt igenom. Det har tidningen rapporterat om flera gånger.

I mars uttalade sig Knut Hawby, då samhällsplanerare på Trafikverket, att några åtgärder inte var aktuella. I stället hänvisade han till att trafikanterna borde följa hastighetsgränsen. Nästan två månader senare lät det annorlunda och han sa då att åtgärder visst behövs.

– Vi har tittat på rondellen och hur många olyckor det har varit. Det sker något fler olyckor där än vad man kan förvänta sig i den här typen av rondeller, även om det är få. Efter att ha läst olycksrapporterna konstaterar vi att fordonen kommer in med för hög hastighet. Bara vi kan bestämma oss så kommer det att gå fort att utföra arbetet, sa Knut Hawby till tidningen.

Nu meddelar Trafikverket att de har kommit fram till vad som ska göras för att försöka minska antalet olyckor. Någon större åtgärd är inte på tapeten, även om man i planeringen av Östra förbifarten gick i tankarna på att bygga en trafikplats i stället för en rondell där. 

– Det finns i dag en hastighetssänkning från 100 till 60 kilometer i timmen in i cirkulationen, men för att öka trafiksäkerheten och hjälpa trafikanterna kommer vi under 2023 att anlägga streck i asfalten som gör att det vibrerar, samt att sätta upp skyltar som varnar för skarp kurva, säger Angelina Karlsson, åtgärdsplanerare på Trafikverket, enligt ett mejlsvar. 

Lars Lorenius har tidigare kritiserat Trafikverket för dess utformning av rondellen. Han ger inte mycket för myndighetens plan. 

– Det kanske blir en liten skylt som man får leta efter. Jag tycker att det ska sitta tydliga markeringspilar i rondellen, så att man förstår att man inte kommer längre och att man måste vika av för att inte köra över rondellen. Dessvärre verkar det gå prestige i det här, att man inte ska tillåta att någon icke sakkunnig ska tala om för dem hur man bör skylta, säger han. 

Redan i dag finns det små pilskyltar i rondellen, så kallade påbudsmärken. 

– De är ju löjliga och körs bara ner. Större markeringspilar skulle man se även om man sitter och halvsover, säger Lars Lorenius. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!