Olycksdrabbad rondell vid Glysas grav ska bli säkrare

Sedan Östra förbifarten blev klar har olyckorna i rondellen vid Glysas grav avlöst varandra. Efter tio år har Trafikverket kommit fram till att den behöver bli säkrare. Någon stor ombyggnation är det dock inte tal om, meddelar Knut Hawby, samhällsplanerare.

Trafiksäkerheten ska förbättras i cirkulationsplatsen vid Glysas grav.

Trafiksäkerheten ska förbättras i cirkulationsplatsen vid Glysas grav.

Foto: Jimmy Persson

Katrineholm2022-04-24 17:03

I oktober 2012 invigdes Östra förbifarten i Katrineholm och därmed den rondell som finns intill Glysas grav. Cirkulationsplatsen anses av många ha blivit ett sorgebarn, med flera trafikolyckor genom åren. Främst handlar det om att södergående trafikanter missat rondellen och plöjt rakt genom den. Bara det senaste året har flera incidenter inträffat där. 

Tidningen har vid flera tillfällen rapporterat om problemet, senast i början av mars. Då konstaterade katrineholmaren Lars Lorenius att rondellen är "fullständigt hopplös" och att det skulle behövas bättre skyltning som varnar om att det kommer en rondell vid backens slut.

Trafikverket svarade på kritiken och framhöll att problemet ligger hos trafikanterna som kör för fort. Några planer på att förbättra trafiksäkerheten hade man däremot inte. Nu har man dock tänkt om. 

– Vi har tittat på rondellen och hur många olyckor det har varit. Det sker något fler olyckor där än vad man kan förvänta sig i den här typen av rondeller, även om det är få. Efter att ha läst olycksrapporterna konstaterar vi att fordonen kommer in med för hög hastighet, säger Knut Hawby, samhällsplanerare på Trafikverket. 

Under året kommer myndigheten ta hjälp av en trafikingenjör för att komma fram till vilka åtgärder som ska vidtas. Någon större ombyggnad är det dock inte tal om. Snarare handlar det om att förtydliga skyltning och vägmålning. 

– Större skyltar kan vara ett alternativ, även målade streck på asfalten som gör att det vibrerar. Det handlar om mindre och billigare åtgärder för att öka hastighetsanpassningen, men vi måste titta på vad som är lämpligt just där. Bara vi kan bestämma oss så kommer det att gå fort att utföra arbetet. Jag förutsätter att det ska vara klart under året, säger Knut Hawby, och fortsätter: 

– Det hade varit enklare om folk följde hastigheten, men folk är upptagna med så mycket annat. 

undefined
Lars Lorenius vid Glysas grav tidigare i år.

Lars Lorenius tycker att det är positivt att någonting äntligen görs och skickar med ett önskemål. 

– Jag tycker att man borde flytta skyltarna för rondell och väjningsplikt högre upp i backen. Nu står de långt till höger, så man kunde lika gärna ha lagt skyltarna i diket eftersom man ändå ser dem så illa, säger han. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!