Skolinspektionen har följt upp vad Järvenskolan city gjort för att åtgärda de brister man fann tidigare i år. Det handlade framför allt om brister i det administrativa arbetet, som att vissa åtgärdsprogram, som ska beskriva hur elevens stödbehov ska tillgodoses, varit generella och inte anpassade för den specifika elevens behov och i några fall har åtgärdsprogram för vissa elever saknats. Skolan fick också kritik för frånvarohanteringen.
Skolinspektionen fann dock inga brister i själva undervisningen.
På Järvenskolan city går högstadieelever som är i behov av olika sorters stöd och anpassningar. Ulrica Truedsson (S), bildningsnämndens ordförande, har tidigare sagt att bristerna på dokumentation inte påverkat elevernas rätt till stöd.
– Undervisningen som eleverna fått har varit bra, eleverna har troligtvis fått det stöd de behöver, men det har inte dokumenterats på rätt sätt, sade hon till tidningen i mars.
Margaretha Norling, verksamhetschef för grundskolan i kommunen, sade att man redan innan Skolinspektionens besök uppmärksammat vissa brister och att rektorn inlett ett arbete med att ta tag i det.
I förra veckan meddelade Skolinspektionen att skolan åtgärdat samtliga brister inom angiven tidsram. I beslutet står det bland annat att "rektorn har startat utredningar av elevernas behov av särskilt stöd för de elever som vid tillsynstillfället saknade åtgärdsprogram".