Som tidningen rapporterat har Skolinspektionen hittat brister på tre områden. De rör framför allt brister i det administrativa arbetet, som att man inte utrett vilket stöd eleverna är i behov av, samt att vissa åtgärdsplaner, som ska beskriva hur elevens stödbehov ska tillgodoses, varit generella och inte anpassade för den specifika elevens behov. Dessutom har elevhälsan inte alltid varit delaktig i de utredningar som gjorts. Det finns också brister i hur man arbetar med rapporteringen och utredningen av frånvaro.
Margaretha Norling, verksamhetschef för grundskolan i Katrineholm, förklarar vad de bristande rutinerna kan bero på.
– Enheten Järvenskolan city skapades ur en akut situation i ett komplext sammanhang där man valde att fokusera på det relationella arbetet med eleverna. Man hade goda intentioner att lösa ett svårt problem. Tyvärr har vi i Skolinspektionens beslut nu sett att det varit på bekostnad av ramar och strukturer. Det är såklart mycket allvarligt, skriver hon i ett mejl.
Skolinspektionen hade däremot inget att anmärka på när det gäller undervisningens kvalité eller skolans möjlighet att erbjuda extra anpassningar vid behov. Där följer skolan de riktlinjer som finns.
– Järvenskolan city har varit en enhet där man satsat mycket på relationerna till sina elever, vilket man också varit väldigt skicklig på. Det ska vi fortsätta vara, samtidigt som vi nu blir bättre på ramar och struktur.
Senast den 16 juni måste kommunen ha vidtagit åtgärder för att komma till rätta med bristerna. Enligt Norling, hade man redan innan Skolinspektionens granskning, upptäckt flera brister och påbörjat ett arbete med att ta tag i det. Hon är övertygad att man kommer bli klar innan utsatt datum.
Vad gör ni för att åtgärda bristerna?
– Vi kommer att gå igenom dokumentation kring samtliga elever för att garantera att utredningar inför beslut om åtgärdsprogram är aktuella, och fatta beslut om åtgärdsprogram och anpassad studiegång i alla fall där det är aktuellt. Vi kommer självklart att göra detta tillsammans med elever och vårdnadshavare utifrån varje enskild elevs behov och förutsättningar.
Norling skriver också att man kommer se till att rutinerna för att följa upp elevers frånvaro följs. Handlingsplaner ska tas fram för elever som har hög skolfrånvaro. Hon påpekar också att skolan ska ha ett tydligare och nära samarbete med elevhälsan.