Skärp er – Katrineholms centrum är inte döende

Niklas Otto Olsson, politisk redaktör på Katrineholms-Kuriren inspekterar gallerian Violen

Niklas Otto Olsson, politisk redaktör på Katrineholms-Kuriren inspekterar gallerian Violen

Foto: Andreas Lindhe

Ledare2023-04-20 17:32
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Centrumdöden. Så kallas fenomenet uppgivet. Det handlar om hur butik efter butik lämnar städernas centrala delar. Många, inte minst affärsidkare, räds den utvecklingen. Men är det verkligen så illa?

Den senaste tiden har tidningen rapporterat om hur den ena efter den andra affärsverksamheten slagit upp butik i centrala Katrineholm. Den danske alltiallobutikskedjan Normal meddelade nyligen sin etablering i staden, och kommer att inrymma de gamla lokalerna för Kapp-Ahl i gallerian Kvarnen. Lokalerna i granngallerian Violen har nästan också helt fyllts. Där har det sedan tidigare flyttat in en leksaksbutik och en bokhandel. På fredagen invigs en matbutik i gallerian.

Dessa etableringar är givetvis välkomna i Katrineholm. Att ha butiker på centralt belägna ställen underlättar för många katrineholmare och inpendlare att genomföra sina vardagsbestyr.

Hur det kommer gå för butikerna på sikt återstår att se. Det ekonomiskt trängda läget kan göra det svårt den närmaste tiden. 

Inflyttandet är också en påminnelse. Vill folk ha affärer i centrum måste någon bestämma sig för att driva dem. Människor behöver också handla där så att verksamheten går runt ekonomiskt.

Även politiker och förvaltning har skäl att tänka till. Intresset för att dra igång företag av denna typ kräver att handläggningstider hos kommunen ska hållas korta. Kommunen behöver även planera och underlätta för företagsetablering – utan att diskriminera eller favorisera. 

Dessutom: katrineholmare som gnäller över butiksutflyttningarna i staden kan inte ha besökt Eskilstuna. Där har det varit ett stort flöde från centrum till handelsområdet Tuna park. Och inflyttningen i lokalerna har inte haft samma tempo som i Katrineholm.

Det är också svajigt att tala om ett döende eller dött centrum. Det handlar om omvandling, återfödelse, om man så vill kalla det. När ett företag flyttar ut kan en annan verksamhet flytta in. Visst är det så att det kan dröja. Fastighetsägare kan behöva justera hyror, renovera eller bygga om för att locka rätt klienter. En lokalsägare kan också behöva sälja till någon annan som har ork, pengar och förmåga att investera i fastigheterna. Rörlighet och förändring hör marknaden till. Företag som står still riskerar att gå hädan. 

Inte heller är det säkert att en utflyttande bokhandel ersätts av en liknande verksamhet. Den tekniska utvecklingen och människors ekonomiska situation förändras över tid och skapar nya behov och krav på vilka verksamheter man vill ha i centrum. Där en guldsmedsbutik tidigare varit kan en mobilreparatör, krögare, frisör eller nagelfixare flytta in.

Ofta tillskrivs externa handelsområdens många och gratis parkeringsplatser som orsaken till "utarmningen" av centrum. Givetvis kan det vara en bidragande faktor till att butiker väljer att lämna centralt belägna platser. Men det är den internetbaserade distanshandeln som är den stora konkurrenten. I den tävlingen hjälper gratisparkering intill butiksinnehavarnas port knappt något.