Numera försvåras allmänhetens insyn i Vingåkers kultur- och fritidsnämnd. Någon annan slutsats är svår att dra av tidningens granskning av nämnden.
Förändringen skedde efter ett nämndsammanträde i juni. Innan dess kunde man i kallelser och protokoll läsa hur mycket och till vilka föreningar kommunens kultur- och fritidschef eller kultur- och fritidsnämndens ordförande beviljade bidrag till. På så vis kunde ledamöter, media och allmänhet i god tid innan nämndmöte få en överblick av bidragsutdelandet. Den sortens öppenhet ska man bygga vidare på.
Men efter nämndsammanträdet förändrades detta förfarande väsentligt. I kallelser och protokoll från nämnden framgår det numera varken storlek på bidrag eller vilka som beviljats pengarna. Kvar är bara uppgifter om datum, diarienummer och hänvisningar till den delegationsordning som reglerar ordförande och kulturchefens bidragsgivande. Den som vill få ta del av uppgifter om mottagare och storlek på pengapåsen får istället begära ut handlingarna från kommunen i enlighet med Tryckfrihetsförordningen. Det gäller såväl ledamöter som medborgare.
Anders Sjöholm (M), nybliven ordförande i kultur- och fritidsnämnden, håller hårt i just denna del. Han menar att förändringen går helt i linje med lagstiftningen och den sedan november nya delegationsordningen. Och så är det. Det preciseras inte i kommunallagen att pengastorlek och mottagare ska meddelas vid en anmälan till nämnden om att bidrag delats ut. Den nya delegationsordningen innehåller däremot krav på datum, diarienummer och hänvisning. Men hänvisningen till den nya ordningen skaver.
Nämnd och förvaltning slutade redovisa de mer detaljerade uppgifterna innan den nya delegationsordningen började gälla, flera månader tidigare till och med. Och nej, den gamla ordningen innehöll inga tvingande regler om att uppge mottagare och pengastorlek. Men det var uppenbarligen möjligt att uppge antal kronor och mottagare i kallelser och protokoll – och det görs även fortfarande i övriga nämnder. Varför skulle inte det längre fungera i kultur- och fritidsnämnden?
Argumentet att förändringen minskar arbetsbördan på tjänstemännen håller inte. Hur svårt kan det vara att på datorn kopiera och klistra in några extra ord och siffror? Snarare lär bördan öka i andra delar av verksamheten – när både politiker och allmänheten behöver begära ut varje dokument som det hänvisas till enbart för att kunna bekräfta vilka som fått pengarna, och hur mycket. Även detta tar tid ifrån både ledamöter och tjänstemän. Bättre vore det att dela med sig av så mycket information som möjligt direkt, inte vänta på att någon begär ut handlingarna.
Och nej – det finns inga lagkrav vad ledarsidan känner till om att redovisa exakta uppgifter om mottagare och pengastorlek i nämnders kallelser eller protokoll. Så länge förvaltningen inte bråkar vad gäller att lämna ut handlingar så har kommunen uppfyllt det lag och domstol kräver. Men det är inte vad detta handlar om – även om den nya nämndordföranden försöker dribbla till det. Det handlar om i vilken anda politik och förvaltning ska verka i. Är det mer öppenhet – eller mindre? I en tid av ökande slutenhet måste svaret från makthavare vara mer öppenhet. Och den som går i motsatt riktning behöver förklara sig.
Vingåkers makthavare borde veta bättre. Kommunen har ju prisats för sin öppenhet.