Vi har efterfrågat och tacksamt mottagit tankar om Katrineholms utveckling. Tankar som aldrig kan bli för många. Därför tackar vi även ledarskribenten för feedback inför kommunfullmäktiges kommande beslut. Ett par reflektioner är däremot viktiga att lyfta fram.
Stolthet. Det behöver vi bli bättre på. Det vi säger, eller skriver i en ledare, påverkar. Men, det är långt ifrån kommunikation eller marknadsföring som platsutveckling och platsattraktion handlar om. Det är vad som faktiskt sker på en plats som skapar de riktiga resultaten. En platsvarumärkesstrategis syfte är att gör det bättre för boende, besökare och företag. Vi behöver arbetskraft. Våra företag behöver kunder. Allt hänger ihop.
Enkel, utforskande och kraftfull är katrineholmarnas ord om sin plats. Hur stan rest sig efter industrinedläggningar imponerar. Personer från storstäder vill hit till en enklare vardag. Vi har en solpark som ett utforskande besöksmål. Hur kraftfullt Fogelstad främjat mänskliga rättigheter är obestridligt.
Mer än 160 företag svarar att platsattraktion är det viktigaste för deras verksamheter, det löser utmaningen med att rekrytera personal. Detta gäller även offentlig verksamhet när de söker lärare och sjukvårdspersonal. Kanske det är en god idé att lyssna för stärkt näringsliv och välfärd?
Totalt finns sex målområden vilka inkluderar; ett återupplivat nöjesutbud, fler vattennära livsmiljöer och fokus på utbildning och ett hybridcampus. Konkret, tydligt och skapat tillsammans. Platsen tillhör oss alla och det är nu vi bestämmer vad vi vill göra och hur långt vi ska gå.
Jakob Jansson
Vd Plus Katrineholm
Tomas Thor
Styrelseordförande Plus Katrineholm
SVAR:
Jakob Jansson och Tomas Thor från Plus Katrineholm har rätt i en sak: Det som skrivs på ledarplats påverkar människor och samhälle. Det är ledarsidans hela syfte – vi ska bedriva opinionsbildning.
Men ledarsidans uppgift är inte att försköna bilden av Katrineholm. Den ska beskriva verkligheten som den är och måste genomlysa flum och grumligheter. Inte låta sig förvirras av avancerat ordstaplande.
Och pr-strategin som marknadsförarna på Plus Katrineholm och kommunen presenterat är snömos. Och när Jansson och Thor nu beretts plats på ledarsidan så svamlas det återigen. Det lilla konkreta som lyfts har redan sagts i pr-strategin. Det är många ord – men innehållsmässigt svajar det.
Inte heller är det i en fluffig platsvarumärkesstrategi som "vi" bestämmer vad "vi" vill göra. Besluten om Katrineholms framtid sker på varje nämndsammanträde, kommunstyrelse- och fullmäktigemöte. Eller för den delen i förenings- och näringslivet.
Kommunal pr av den här sorten är inte heller särskilt framgångsrik. I forskningen finns det knappt något stöd för att det har någon positiv effekt på kommuners utveckling.
Katrineholm har mycket att erbjuda. Det stämmer. Men kommunen klarar sig utan den här sortens reklamdravel.
Niklas Otto Olsson
Politisk redaktör Katrineholms-Kuriren