Frössevi (C) om skolkaoset: "Det tar tid att åtgärda"

Ing-Mari Frössevi (C), ordförande i barn- och utbildningsnämnden är väl medveten om situationen på Slottsskolan. Hon tror dock att det kommer att ta tid att åtgärda problemen.

Ing-Mari Frössevi (C), ordförande i barn- och utbildningsnämnden tror att situationen på Slottsskolan kommer att lösas, men att det kan ta lite tid.

Ing-Mari Frössevi (C), ordförande i barn- och utbildningsnämnden tror att situationen på Slottsskolan kommer att lösas, men att det kan ta lite tid.

Foto: Stina Jarperud

Vingåker2024-01-24 06:58

– Det är en sorg att inte alla elever upplever att skolan är en arbetsplats för lärande där alla kan känna trygghet, arbetsro och glädje.

Det säger Ing-Mari Frössevi (C), ordförande i barn och utbildningsnämnden i Vingåker efter att tidningen uppmärksammat stöket på Slottsskolan. Oppositionsrådet Robert Skoglund (S) menar att den styrande minoriteten måste agera omgående.

Ing-Mari Frössevi berättar att sedan hon fått signaler om arbetsmiljöproblemen på Slottsskolan har hon haft samtal med förvaltningschefen om tänkbara orsaker och vidtagna åtgärder.

– Min uppfattning är att skolans personal i samverkan med elevhälsan och socialförvaltningen använder sin samlade kompetens för att kartlägga, analysera och komma med förslag till olika åtgärder. Jag har även uppfattat att eleverna är delaktiga i processen och att vårdnadshavare har varit inkopplade, säger hon och fortsätter:

– Men eftersom jag varit i skolans värld i 50 år, så vet jag att det tar tid att åtgärda sådant här. Först tog det tid för skolan att upptäcka problemen, sedan började man arbeta med de resurser man hade.  

I mitten av terminen förstod Ing-Mari Frössevi att det började bli, som hon själv uttrycker det, skarpt läge och att det här inte var något som kunde ordnas med egna resurser.

– Jag frågade förvaltningschefen vad man behöver från politiken och hon svarade att det är resurser.

Därför tillfördes tre miljoner kronor till Slottskolan, en miljon kronor om året de kommande tre åren. 

Eftersom eleverna går i årskurs sju säger Ing-Mari Frössevi att det är självklart att man redan kände till att vissa elever hade utmaningar.

–Men man visste inte att det skulle bli så här när de samlades på samma ställe. 

Hon är dock kritisk till att Robert Skoglund pratar om att eleverna har förlorat en termin i skolan. Enligt skollagen ska "barn och elever inhämta och utveckla kunskaper och värden".

– Min erfarenhet säger mig att det finns mycket lärande som sker under tiden inte minst det som har med värdegrunden att göra. 

Samtidigt förstår hon att det är tufft.

– Jag tycker att det är fruktansvärt att elever och personal ska behöva uppleva det här. Det här är ingen bra reklam för skolan. Men man ska veta att man arbetar seriöst med den här frågan. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!