Den nuvarande Fäbodabron, som är nästan 100 år gammal, har varit stängd av säkerhetsskäl sedan 2021 och ska rivas i oktober.
Kommunen har haft flera möten med Trafikverket sedan bron stängdes, där kommunen framfört samhällsnyttan med förbindelsen. Det resulterade i att Trafikverket strax före jul 2022 fattade beslut att inleda arbetet med en vägplan som hade till syfte att utreda möjliga lösningar för att ersätta bron.
Nu kommer besked att det inte blir någon ny bro vid Fäboda. Trafikverket anser att det är för lite trafik som skulle använda bron i relation till kostnaden för att bygga en ny bro.
– Vi beklagar att de närboende fortsättningsvis behöver ta en längre väg, men vi har i uppdrag att vårda skattebetalarnas pengar och våra beräkningar visar att det inte är samhällsekonomiskt lönsamt att bygga en ny bro vid Fäboda, säger Ivan Andic, enhetschef på Trafikverket i ett pressmeddelande.
Beslutet att inte bygga ny bro har fattats av Trafikverket i egenskap av väghållningsmyndighet. Region Sörmland har fattat beslut om att inte finansiera en ny bro, och regionen är så kallad länsplaneupprättare och beslutar om pengar till nya investeringar på det regionala statliga vägnätet.
Mattias Magnusson, Kicki Olsson, Åsa Strandberg och Moa Strandberg bor alla på andra sidan järnvägen, längs väg 556. Den avstängda bron har påverkat dem alla sedan 2021.
– Ändebols samhälle blir ju delat på det här sättet. Många som bor på den här sidan arbetspendlar söderut och det blir avsevärt mycket längre resor, säger Mattias Magnusson. Det är också omöjligt och livsfarligt att gå, cykla eller åka moped längs 55/56:an eftersom den saknar vägren och det är hastighetsgräns 100 km/h.
– Man vill verkligen inte cykla på 55:an, det känns alldeles för farligt, säger Moa Strandberg.
– Det förekommer att folk genar över spåret, säger Kicki Olsson.
De fyra grannarna är mycket besvikna över Trafikverkets beslut att inte ersätta bron. Åsa Strandberg nämner de många olyckor som skett på riksvägen, där trafikanter blivit sittande länge och inte kunnat komma loss. Hon nämner olyckan 2022 när vissa förare blev sittande i nästan ett dygn i sina fordon.
– Innan stängningen av bron och viktbegränsningen har det gått att evakuera dem som nu fastnar i långa bilköer via 556:an, säger Åsa Strandberg.
– Enligt Trafikverket är det inte speciellt många olyckor på vägen. Jag håller inte med, jag tycker det händer ganska ofta. Så sent som i dag, på måndagsmorgonen, var det ju en lastbil som hade hamnat i diket och skapade köer. Och bara i vintras var det tre olyckor med lastbilar på två dagar, säger Mattias Magnusson.
Anneli Hedberg (S), är tillförordnad kommunstyrelseordförande denna vecka utöver sitt uppdrag som ordförande i service- och tekniknämnden. Hon beklagar beslutet att inte ersätta bron för de boendes skull.
– Kommunen har varit oerhört engagerad och försökt påverka Trafikverket att ersätta bron för de boendes skull. Men det är ju trots allt Trafikverket som bestämmer och finansierar och det handlar ju om mycket pengar, säger Anneli Hedberg som tycker att kommunen har gjort vad man kan och att det funnits en förhoppning från kommunalt håll att Fäbodabron skulle ersättas.
Den avstängda bron är sedan tidigare planerad för rivning under ett veckoslut i oktober. Tågtrafiken kommer då att vara avstängd från fredag kväll till söndag.