Tunnelbygget på Lövåsen försenas efter resursbrist

Resursbrist hos Trafikverket sinkar kommunens tunnelbygge på Lövåsen. Nu tvingas man avetablera sig från området och hyra ut byggbodarna. "Vi blev lovade att det skulle ta fem veckor, men nu är vi uppe i 19 veckor", säger projektledare Niclas Sandberg.

I somras asfalterades vägarna i det nya området. Däremot dröjer byggnationen av gångtunneln till nästa år.

I somras asfalterades vägarna i det nya området. Däremot dröjer byggnationen av gångtunneln till nästa år.

Foto: Jimmy Persson

Katrineholm2024-08-30 11:29

Förberedelserna av Lövåsens nya etableringsområde intill Biltemarondellen börjar bli klart. Där ska allt från bensinstation till restauranger öppna. ST1 och Ploq samt hamburgerkedjan Max har köpt mark. I somras asfalterades vägarna och nu förbereds de sista tomterna. 

Katrineholms kommun ska bygga en gång- och cykeltunnel under riksvägen, mellan Burger king och det nya området. Planen var att arbetet skulle ha påbörjats i september, men så blir det inte. Därför tvingas byggentreprenören avetablera sig. 

– Vi kommer inte att få till allting så att vi kan bygga tunneln, utan behöver komma tillbaka i vår. Jag hoppas innerligt att vi kan stå redo med maskinerna och börja schakta när tjällossningen sker, säger Niclas Sandberg, projektledare på samhällsbyggnadsförvaltningen. 

undefined
Niclas Sandberg är projektledare i Katrineholms kommun och ansvarar för det som tidigare kallades truckstoppsområdet.

Anledningen till att tunnelbygget inte kommer i gång i höst beror på att Trafikverket först måste godkänna de handlingar som krävs för att få bygga tunneln. Det har myndigheten ännu inte gjort. 

– Vi blev lovade att det skulle ta fem veckor, men nu är vi uppe i 19 veckor. Vi hade velat ha samma arbetsstyrka som nu och blivit färdiga i höst. Dessvärre dröjer en av Trafikverkets instanser, säger han. 

Trafikverket bekräftar att handläggningen har dragit ut på tiden, men säger att komplexiteten också kan göra att det tar längre tid.

– Det är klart att jag gärna hade haft fler resurser runt mig. Det är en fråga vi måste lyfta inom projektet eftersom det inte är önskvärt att det tar för lång tid. Samtidigt måste vi säkerställa att tunneln uppfyller de krav som finns. Från vårt håll måste vi följa lagstiftningen oavsett vem det gäller, säger Lars Malm, projektledare vid avdelningen för åtgärdsplanering på Trafikverket.

undefined
Två av tretton tomter på det nya handelsområdet är sålda.

För att minska kostnaden för avetablering tänker kommunen låta byggbodarna stå kvar under hösten och vintern.

– Vi kommer troligtvis att hyra ut dem till ST1, i stället för att slösa pengar på att köra bort dem, då vi behöver dem sen, säger Sandberg.

Johnny Ljung, kommunens infrastrukturchef, bedömer inte att kommande etableringar påverkas av att tunneln byggs nästa år.

– Vi har haft ett fantastiskt samarbete med Trafikverket i detta projekt, där deras flexibilitet och lösningsorienterade inställning har gjort det möjligt för oss att genomföra byggandet av gång- och cykeltunneln under deras väg, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!