Det har snart gått två år sedan de fysiska arbetena påbörjades för ny etableringsmark, mittemot Biltema. Området har tidigare benämnts som truckstoppet, men något truckstop i egentlig bemärkelse är det inte fråga om. Snarare ett område för handel, restauranger och fordonstjänster. Där ska St1 och matstället Ploq öppna, enligt kommunen i mars nästa år, men senare även hamburgerkedjan Max.
Totalt finns det tretton byggbara tomter på området, varav elva är lediga. Enligt kommunen har många intressenter hört av sig om att etablera sig på området. Därför förbereder man samtliga tomter, förutom några enstaka, med grus så att det blir lättare att bygga.
– Vi kämpar mycket för att det ska gynna Katrineholm, med både fler arbetstillfällen och invånare. Jag tycker att projektet med den nya entreprenören har fungerat bra och nu börjar vi bli klara, säger Niclas Sandberg, projektledare på samhällsbyggnadsförvaltningen.
Första veckan i juli ska vägarna asfalteras. Sedan ska diken inom området justeras, men det blir framåt augusti. Redan nästa vecka stängs den gamla infarten till området. Boende som använder den får i stället köra till området via nya infarten från Biltemarondellen.
– Det är bara huvudvägen vi öppnar för trafik. De andra vägarna kommer inte att öppnas förrän området har bebyggts. Annars skulle folk åka runt här och köra sönder hur mycket som helst, befarar Niclas Sandberg.
I september är planen att bygget av den nya gång- och cykeltunneln under riksvägen ska påbörjas, mellan det nya området och Burger king. Dessutom ska två busshållplatser byggas. Det finns dock risk för att dessa delar försenas.
– Det beror på att vi först måste få tillstånd från Trafikverket, men det går inte så snabbt för dem. Om vi inte kommer i gång i september eller senare i höst, kanske vi måste vänta till nästa år. Då måste vi avetablera oss och ta bort alla maskiner under tiden, säger Sandberg.
Kommunen vill även bekosta en mindre ombyggnation av Biltemarondellen. Om du kommer från centrum och ska svänga ut på Östra förbifarten, i hörnet av Burger king, är rondellen snäv. Det har orsakat flera olyckor genom åren.
– Vi har förslag på att bredda rondellen där, så att långa transporter inte behöver ta andra vägar genom stan, säger Niclas Sandberg.