Som tidningen tidigare nämnt råder det skiljaktiga meningar kring bygget av den nya gång- och cykelbanan som sträcker sig längst Norrköpingsvägen, mellan Talltullen och Djulökorset. Bygget ska vara klart under våren 2024, men detta är något som skapat en het debatt runt om i Katrineholm. Inte minst mellan Ewa Callhammar (L) och Johan Söderberg (S) under måndagens kommunfullmäktige.
– Jag tycker att det här är dåligt hanterat överlag, för det första hade vi inte bestämt att det skulle bli någon cykelväg. Det finns minst två cykelvägar redan, så det behövs inte, sa Ewa Callhammar i talarstolen.
Hon kallade det hela också för ett "tjänstemannapåhitt". Detta eftersom att cykelbanan inte finns med i kommunens beslutade gång- och cykelplan.
När Johan Söderberg (S) får ordet börjar han med att ge en känga till förgående talare.
– Jag får försöka knyta ihop det här. Ewa tog ju båda, hon debatterade med sig själv där ett tag.
Han påtalade att Callhammar läst gång- och cykelplanen lite slarvigt.
– Ingenstans står det att de kartor som gällde 2015, som ligger med i gång- och cykelplanen, är de enda som vi ska fokusera på framåt vad gäller utbyggnad. Tvärtom finns det kriterier och principer i gång- och cykelplanen för den framtida utbyggnationen.
– Bland annat så står det att om vi utvecklar nya bostadsområden i vår kommun så kan det vara ett utvecklingsstråk. Det har vi också här, sa Johan Söderberg och syftar på Trolldalen, de nya tomterna vid Djulö.
Callhammar håller dock inte med.
– Det här är inget nytt bostadsområde för fem öre, sa hon och syftar på raksträckan längs Norrköpingsvägen där cykelbanan ska gå.
Calhammar drog upp frågan på nytt om vem som tagit beslutet kring cykelbanan och åberopade frågan om hur delegationsordningen, det vill säga beslutsprocessen, på samhällsbyggnadsförvaltningen ser ut. Hon viftade med ett papper där det, enligt henne, står svart på vitt att en avdelningschef tagit beslutet kring bygget.
Söderberg menar dock att förvaltningen inte gjort något fel.
– Förvaltningschefen för samhällsbyggnadsförvaltningen har delagation på att omfördela tilldelade budgetmedel inom sin förvaltning inom driftbudgeten /...../ Men här är det inte fråga om en omfördelning av investeringsmedel, utan man hänvisar till gång- och cykelplanen.