Omtvistad cykelbana klar: "Var försiktig så du inte krockar"

Den har varit omdebatterad bland både politiker och allmänheten men nu är den nya cykelbanan till Djulö klar. Kuriren tog en provtur med cykel.

Olle Peterson, reporter, provcyklar nya cykelbanan till Djulö. På platsen på bilden, där den nya banan går ihop med den gamla, kommer han med en liten varning: "Man får vara lite försiktig där så man inte krockar med någon annan cyklist", säger han.

Olle Peterson, reporter, provcyklar nya cykelbanan till Djulö. På platsen på bilden, där den nya banan går ihop med den gamla, kommer han med en liten varning: "Man får vara lite försiktig där så man inte krockar med någon annan cyklist", säger han.

Foto: Andreas Johansson-Lindhe

Katrineholm2024-07-10 06:32

Nyheten i korthet

  • Den omtvistade cykelbanan till Djulö, som enligt L-politikern Ewa Callhammar saknade stöd i kommunens gång- och cykelplan, är nu klar.
  • Hastigheten på Norrköpingsvägen, där banan ligger, har sänkts från 80 km/h till 60 km/h för att öka trafiksäkerheten och sänka bullernivåerna.
  • Trots kritik mot banan betonar kommunen att hastighetsförändringen innebär stora fördelar för miljön och trafiksäkerheten, medan den endast ökar restiden för bilister med cirka 15 sekunder.

Cykelbanan till Djulö utmed Norrköpingsvägen är nu klar. Hastigheten på vägen intill gång- och cykelbanan är sänkt från 80 km/h till 60 km/h. Enligt kommunen är trafiksäkerheten högre och bullernivåerna har sänkts eftersom man gått från landsväg till stadsmiljö.

– För den enskilda bilisten innebär hastighetsförändringen en ökad restid på cirka 15 sekunder, men för miljön och för trafiksäkerheten innebär förändringen stor skillnad. Sänkt hastighet innebär också lägre bullernivåer, säger Markus Mellstrand, projektledare inom infrastruktur på samhällsbyggnadsförvaltningen, i ett uttalande på kommunens hemsida. 

Cykelbanan har tidigare kritiserats både av politiker och av katrineholmare i sociala medier. Kritikerna har poängterat att det finns flera cykelvägar till Djulö, och ifrågasatt om det behövs ännu en. 

undefined
Nya cykelbanan längst Norrköpingsvägen.

Liberalernas Ewa Callhammar menade också att cykelbanan saknade stöd i kommunens gång- och cykelplan.

– Det rent ut sagt bedrövligt att lägga pengarna på det här eftersom det redan finns cykelbanor till Djulö, sa hon i en artikel i Kuriren i slutet av november förra året.

Johnny Ljung, infrastrukturchef, höll inte med Callhammar: "Allting är inte detaljbeskrivet i gång- och cykelplanen och kartan i den visar förslag till åtgärder", skrev han i ett mejl till tidningen.

undefined
Ewa Callhammar (L) var starkt kritisk när den nya cykelbanan till Djulö började byggas.

Kommunstyrelsens ordförande Johan Söderberg (S) sa i en intervju med tidningen att han inte anser att förvaltningen har gjort något fel.

– Jag kan inte se att förvaltningen har gjort något formellt fel enligt de befogenheter och det uppdrag som de har, men jag ska svara på interpellationen i januari i god ordning, sa han.

Kuriren tog en testtur på den nya gång- och cykelvägen.

– Det var enkelt och smidigt att ta sig till Djulö. Fin raksträcka, lite nerförslut och så var man framme, sa tidningens reporter Olle Peterson efter turen.

Han kom dock med en liten varning. 

Där den nya cykelbanan går ihop med den gamla, efter tunneln under Norrköpingsvägen, får man se sig för lite.

– Man får vara lite försiktig där så man inte krockar med någon annan cyklist, säger Olle Peterson som testcyklade samtliga fyra cykelvägar till Djulö; den nya, den gamla via Vasavägen, via Djulö allé samt nedför Gatstubergsbacken via Laxmans väg.

– Djulö allé är helt klart den mest natursköna och vackraste vägen.

undefined
Olle Peterson, reporter, provcyklar nya cykelbanan till Djulö. På platsen på bilden, där den nya banan går ihop med den gamla, kommer han med en liten varning: "Man får vara lite försiktig där så man inte krockar med någon annan cyklist", säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!