LÀrare pÄ nya skolan ropar desperat efter hjÀlp

I ett brev till skolans rektorer vÀdjar ett 20-tal anstÀllda pÄ StensÀttersskolan om hjÀlp. De kÀnner inte att de fÄr tillrÀcklig stöttning i de tuffa situationer som uppstÄr kring elever som utmanar, stör och beter sig grÀnslöst och respektlöst. "Vi har kollegor som grÄter efter lektioner", skriver de.

LÀrare pÄ StensÀttersskolan vittnar om hur kollegor grÄter efter lektioner och stannar hemma frÄn jobbet pÄ grund av hur arbetssituationen ser ut. Kvinnan pÄ bilden har inget med artikeln att göra.

LÀrare pÄ StensÀttersskolan vittnar om hur kollegor grÄter efter lektioner och stannar hemma frÄn jobbet pÄ grund av hur arbetssituationen ser ut. Kvinnan pÄ bilden har inget med artikeln att göra.

Foto: Katrineholms kommun, Fredrik Sandberg/TT

Katrineholm2022-10-28 11:58

PĂ„ onsdagen lĂ€mnades protestlistan, som har 27 namnunderskrifter, över till rektorerna. StensĂ€ttersskolans personal krĂ€ver att ledningen tar fram en handlingsplan för att komma till rĂ€tta med de brister som personalen upplever. 

"Vi har varje dag kollegor som grĂ„ter efter lektioner, lĂ€rare Ă€r hemma för att de inte orkar komma hit och flera letar efter jobb pĂ„ andra stĂ€llen", skriver de bland annat. 

undefined
SÄ hÀr sÄg det ut den 15 augusti nÀr StensÀttersskolan pÄ Norr invigdes. Nu snart tre mÄnader senare vittnar lÀrare om stora brister och om inget görs Àr de rÀdda för att eleverna inte kommer nÄ upp till sina mÄl.

De vittnar om tuffa situationer dĂ€r vissa elever beter sig respektlöst, utmanar, provocerar och stör undervisningen och andra elever. I brevet skriver de att "Vi kĂ€nner inte att vi fĂ„r respons nĂ€r vi ropar efter hjĂ€lp" och vĂ€djar om att fĂ„ mer stöttning nĂ€r den typen av situationer uppstĂ„r. 

PĂ„ skolan, som öppnade 15 augusti i Ă„r, gĂ„r elever frĂ„n förskoleklass till Ă„rskurs 6. Det Ă€r framför allt i de Ă€ldre Ă„rskurserna som det blivit stökigt. Personalen tycker inte att alla elever fĂ„r det stöd de behöver. I brevet frĂ„gar de hur elevhĂ€lsoteamet kan stötta elevernas mĂ„ende och krĂ€ver att det mĂ„ste upprĂ€ttas planer för ett antal elever. 

undefined
Situationen pÄ StensÀttersskolan har gÄtt överstyr. Det finns elever som beter sig respektlöst och som stör lektioner och andra elever. LÀrarna vill att elevhÀlsoteamet och skolan upprÀttar planer för dessa elever som Àr i behov av mer stöd.

En person som tidningen varit i kontakt med sÀger ocksÄ att skolan har problem med bemanningen och att flera lÀrare valt att sÀga upp sig.

– Det Ă€r för lite personal, lĂ€rarna fĂ„r tĂ€cka upp för varandra. Det finns inga vikarier eller rastvakter. En har sagt upp sig för att ledningen inte hjĂ€lper till. Innan sommaren sa fyra upp sig pĂ„ VĂ€stra skolan av samma anledning. 

Hen vittnar ocksÄ om en tystnadskultur, dÀr ledningen inte lyssnat och framfört de brister som finns.

– Det finns en tystandskultur sĂ„ det bara skriker om det. PĂ„ StensĂ€ttersskolan lĂ€gger man locket pĂ„, man vill inte att facket eller bildningsnĂ€mnden ska fĂ„ veta om det hĂ€r. Skolan Ă€r helt ny, man vill inte att de högre upp ska fĂ„ veta om problemen som finns pĂ„ den nya fina skolan.

undefined
LÀrarförbundets Bo Sundahl Àr medveten om att skolan har problem och att skolans ledning behöver ha en dialog med sina anstÀllda. "Det Àr alltid bÀttre med transparens och öppenhet".

NÀr tidningen kontaktar Bo Sundahl, LÀrarförbundets ordförande i Katrineholm, Àr han ovetandes om protestlistan. DÀremot vet han om att det finns brister i det organisatoriska arbetet.

– Jag kĂ€nner till att det finns bekymmer och som man jobbar med. Det Ă€r en dialog som behöver föras. Det Ă€r alltid bĂ€ttre med transparens och öppenhet, sĂ€ger han och pĂ„pekar att nĂ€r en ny skola, som StensĂ€ttersskolan, tas i bruk behöver man alltid ta till extra resurser eftersom man inte har en rutin att falla tillbaka pĂ„. 

Majoritetens besked om att bildningsnÀmnden kan fÄ ett sparkrav pÄ 11 miljoner nÀsta Är var knappast lugnande nyheter för lÀrarna som redan kÀnner att de gÄr pÄ knÀna. I brevet uttrycker lÀrarna att det blir en elev- och lÀrarflykt frÄn skolan om inget görs för att förbÀttra situationen för lÀrarna och de elever som behöver extra stöd.

undefined
Rektorerna Ida Peterzén (till vÀnster) och Maria Hertz skriver i ett uttalande att "det vÄra medarbetare beskriver ser vi allvarligt pÄ och det Àr ytterst angelÀget att vi tillsammans kommer till rÀtta med denna frÄga". Arkivbild.

StensĂ€ttersskolans tvĂ„ rektorer Ida PeterzĂ©n och Maria Hertz skriver i ett mejl till tidningen att man fortfarande befinner sig i en förĂ€ndringsprocess eftersom organisationen Ă€r sĂ„ pass ny. 

"NĂ€r vi nu varit verksamma i snart tre mĂ„nader Ă€r det tid att utvĂ€rdera delar i vĂ„ra strukturer och rutiner för att justera i vĂ„r organisation. Det vĂ„ra medarbetare beskriver ser vi allvarligt pĂ„ och det Ă€r ytterst angelĂ€get att vi tillsammans kommer tillrĂ€tta med denna frĂ„ga", skriver Ida PeterzĂ©n och Maria Hertz. 

Rektorerna skriver ocksÄ att man nÀsta vecka kommer att ha möten, som varit inplanerade sedan tidigare, för att arbeta med frÄgestÀllningarna. "Arbetet kommer att dÀrefter fortsÀtta tillsammans med enskilda medarbetare, i arbetsgrupper och gemensamt i samverkansgruppen", skriver de.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!