På onsdagen lämnades protestlistan, som har 27 namnunderskrifter, över till rektorerna. Stensättersskolans personal kräver att ledningen tar fram en handlingsplan för att komma till rätta med de brister som personalen upplever.
"Vi har varje dag kollegor som gråter efter lektioner, lärare är hemma för att de inte orkar komma hit och flera letar efter jobb på andra ställen", skriver de bland annat.
De vittnar om tuffa situationer där vissa elever beter sig respektlöst, utmanar, provocerar och stör undervisningen och andra elever. I brevet skriver de att "Vi känner inte att vi får respons när vi ropar efter hjälp" och vädjar om att få mer stöttning när den typen av situationer uppstår.
På skolan, som öppnade 15 augusti i år, går elever från förskoleklass till årskurs 6. Det är framför allt i de äldre årskurserna som det blivit stökigt. Personalen tycker inte att alla elever får det stöd de behöver. I brevet frågar de hur elevhälsoteamet kan stötta elevernas mående och kräver att det måste upprättas planer för ett antal elever.
En person som tidningen varit i kontakt med säger också att skolan har problem med bemanningen och att flera lärare valt att säga upp sig.
– Det är för lite personal, lärarna får täcka upp för varandra. Det finns inga vikarier eller rastvakter. En har sagt upp sig för att ledningen inte hjälper till. Innan sommaren sa fyra upp sig på Västra skolan av samma anledning.
Hen vittnar också om en tystnadskultur, där ledningen inte lyssnat och framfört de brister som finns.
– Det finns en tystandskultur så det bara skriker om det. På Stensättersskolan lägger man locket på, man vill inte att facket eller bildningsnämnden ska få veta om det här. Skolan är helt ny, man vill inte att de högre upp ska få veta om problemen som finns på den nya fina skolan.
När tidningen kontaktar Bo Sundahl, Lärarförbundets ordförande i Katrineholm, är han ovetandes om protestlistan. Däremot vet han om att det finns brister i det organisatoriska arbetet.
– Jag känner till att det finns bekymmer och som man jobbar med. Det är en dialog som behöver föras. Det är alltid bättre med transparens och öppenhet, säger han och påpekar att när en ny skola, som Stensättersskolan, tas i bruk behöver man alltid ta till extra resurser eftersom man inte har en rutin att falla tillbaka på.
Majoritetens besked om att bildningsnämnden kan få ett sparkrav på 11 miljoner nästa år var knappast lugnande nyheter för lärarna som redan känner att de går på knäna. I brevet uttrycker lärarna att det blir en elev- och lärarflykt från skolan om inget görs för att förbättra situationen för lärarna och de elever som behöver extra stöd.
Stensättersskolans två rektorer Ida Peterzén och Maria Hertz skriver i ett mejl till tidningen att man fortfarande befinner sig i en förändringsprocess eftersom organisationen är så pass ny.
"När vi nu varit verksamma i snart tre månader är det tid att utvärdera delar i våra strukturer och rutiner för att justera i vår organisation. Det våra medarbetare beskriver ser vi allvarligt på och det är ytterst angeläget att vi tillsammans kommer tillrätta med denna fråga", skriver Ida Peterzén och Maria Hertz.
Rektorerna skriver också att man nästa vecka kommer att ha möten, som varit inplanerade sedan tidigare, för att arbeta med frågeställningarna. "Arbetet kommer att därefter fortsätta tillsammans med enskilda medarbetare, i arbetsgrupper och gemensamt i samverkansgruppen", skriver de.