PÄ onsdagen lÀmnades protestlistan, som har 27 namnunderskrifter, över till rektorerna. StensÀttersskolans personal krÀver att ledningen tar fram en handlingsplan för att komma till rÀtta med de brister som personalen upplever.
"Vi har varje dag kollegor som grÄter efter lektioner, lÀrare Àr hemma för att de inte orkar komma hit och flera letar efter jobb pÄ andra stÀllen", skriver de bland annat.
De vittnar om tuffa situationer dÀr vissa elever beter sig respektlöst, utmanar, provocerar och stör undervisningen och andra elever. I brevet skriver de att "Vi kÀnner inte att vi fÄr respons nÀr vi ropar efter hjÀlp" och vÀdjar om att fÄ mer stöttning nÀr den typen av situationer uppstÄr.
PÄ skolan, som öppnade 15 augusti i Är, gÄr elever frÄn förskoleklass till Ärskurs 6. Det Àr framför allt i de Àldre Ärskurserna som det blivit stökigt. Personalen tycker inte att alla elever fÄr det stöd de behöver. I brevet frÄgar de hur elevhÀlsoteamet kan stötta elevernas mÄende och krÀver att det mÄste upprÀttas planer för ett antal elever.
En person som tidningen varit i kontakt med sÀger ocksÄ att skolan har problem med bemanningen och att flera lÀrare valt att sÀga upp sig.
â Det Ă€r för lite personal, lĂ€rarna fĂ„r tĂ€cka upp för varandra. Det finns inga vikarier eller rastvakter. En har sagt upp sig för att ledningen inte hjĂ€lper till. Innan sommaren sa fyra upp sig pĂ„ VĂ€stra skolan av samma anledning.
Hen vittnar ocksÄ om en tystnadskultur, dÀr ledningen inte lyssnat och framfört de brister som finns.
â Det finns en tystandskultur sĂ„ det bara skriker om det. PĂ„ StensĂ€ttersskolan lĂ€gger man locket pĂ„, man vill inte att facket eller bildningsnĂ€mnden ska fĂ„ veta om det hĂ€r. Skolan Ă€r helt ny, man vill inte att de högre upp ska fĂ„ veta om problemen som finns pĂ„ den nya fina skolan.
NÀr tidningen kontaktar Bo Sundahl, LÀrarförbundets ordförande i Katrineholm, Àr han ovetandes om protestlistan. DÀremot vet han om att det finns brister i det organisatoriska arbetet.
â Jag kĂ€nner till att det finns bekymmer och som man jobbar med. Det Ă€r en dialog som behöver föras. Det Ă€r alltid bĂ€ttre med transparens och öppenhet, sĂ€ger han och pĂ„pekar att nĂ€r en ny skola, som StensĂ€ttersskolan, tas i bruk behöver man alltid ta till extra resurser eftersom man inte har en rutin att falla tillbaka pĂ„.
Majoritetens besked om att bildningsnÀmnden kan fÄ ett sparkrav pÄ 11 miljoner nÀsta Är var knappast lugnande nyheter för lÀrarna som redan kÀnner att de gÄr pÄ knÀna. I brevet uttrycker lÀrarna att det blir en elev- och lÀrarflykt frÄn skolan om inget görs för att förbÀttra situationen för lÀrarna och de elever som behöver extra stöd.
StensÀttersskolans tvÄ rektorer Ida Peterzén och Maria Hertz skriver i ett mejl till tidningen att man fortfarande befinner sig i en förÀndringsprocess eftersom organisationen Àr sÄ pass ny.
"NÀr vi nu varit verksamma i snart tre mÄnader Àr det tid att utvÀrdera delar i vÄra strukturer och rutiner för att justera i vÄr organisation. Det vÄra medarbetare beskriver ser vi allvarligt pÄ och det Àr ytterst angelÀget att vi tillsammans kommer tillrÀtta med denna frÄga", skriver Ida Peterzén och Maria Hertz.
Rektorerna skriver ocksÄ att man nÀsta vecka kommer att ha möten, som varit inplanerade sedan tidigare, för att arbeta med frÄgestÀllningarna. "Arbetet kommer att dÀrefter fortsÀtta tillsammans med enskilda medarbetare, i arbetsgrupper och gemensamt i samverkansgruppen", skriver de.