Kommunen backar om cykelväg till Djulö: "Lätt att vara efterklok"

Snart återupptas arbetet med den kritiserade cykelbanan, men några pengar till extra åtgärder finns inte. Samtidigt medger kommunen att processen varit olycklig. "Det är lätt att vara efterklok", säger Markus Mellstrand, projektledare för infrastruktur.

Markus Mellstrand, projektledare på Katrineholms kommun, förklarar vad som är på gång med cykelbanan utmed Norrköpingsvägen.

Markus Mellstrand, projektledare på Katrineholms kommun, förklarar vad som är på gång med cykelbanan utmed Norrköpingsvägen.

Foto: Erica Johansson och Alice Staaf

Katrineholm2024-04-23 11:40

Nyheten i korthet

  • Arbetet med den kritiserade cykelbanan längs Norrköpingsvägen mot Djulö återupptas snart. Beslutet om banan har mött motstånd från allmänhet och politiker.
  • Kommunen erkänner att processen har varit problematisk och att vägen varit smal under byggnation, vilket riskerat att orsaka olyckor.

Beslutet om gång- och cykelbanan utmed Norrköpingsvägen har kritiserats av både allmänhet och politiker. Många anser att pengarna kunde ha lagts på annat eftersom det redan finns två cykelbanor till Djulö, men det höll inte kommunala tjänstemän med om. 

– Vi kommer att sänka hastigheten från dagens 80 till 60 kilometer i timmen för att öka trafiksäkerheten. Vi knyter ihop staden så att den upplevs som lite mindre, sade Markus Mellstrand, projektledare för infrastruktur på samhällsbyggnadsförvaltningen, förra året. 

Oppositionspolitikern Ewa Callhammar (L) var en som slog näven i bordet

– Förvaltningen gör som de själva tycker, vilket är uppåt väggarna. De lever sitt egna lilla liv, sade hon.

undefined
I vintras var Ewa Callhammar (L) rosenrasande på att det byggs en ny gång- och cykelbana.

Bygget drog i gång i november och ska vara klart till sommaren. På grund av vintern har projektet dock stått stilla i flera månader. Under tiden har en del trafikanter upplevt att vägbanan har varit för smal, vilket riskerat att orsaka mötesolyckor. 

– Risken är stor för mötesolyckor. Kvällstid i mörkret är det mycket svårt att se. Jag har kört där och det var kanske inte nära att jag krockade, men jag fick ändå väja. Jag tycker att det är obehagligt, kommenterade KD-politikern Dag Dunås i mars. 

Nu medger kommunen att det är olyckligt att cykelbanan bara hann bli halvfärdig innan vinteruppehållet. 

– Tanken var inte att vintern skulle ha kommit så tidigt, utan att vi skulle ha hunnit med cykelbanans anslutningar också. Men det är lätt att vara efterklok. När linjemålningen kommer på plats blir det tydligare för trafikanterna hur de ska köra. Det går inte att se slutresultatet under pågående produktion, men vi försökte markera cykelbanan så gott vi kunde med tanke på vintern, säger Markus Mellstrand. 

undefined
Markus Mellstrand är projektledare för infrastruktur på samhällsbyggnadsförvaltningen i Katrineholms kommun.

Före Djulökorset ska den nya cykelbanan vika av i slänten, för att sedan ansluta till den befintliga cykelbanan som går utmed Vasavägen och i tunnel under Norrköpingsvägen. Några träd eller belysning som avgränsar körbanan från cykelbanan finns det dock inte pengar till. 

– Det blir en gräsremsa till att börja med, ungefär som det ser ut på Stockholmsvägen mellan OKQ8 och rondellen vid Ica Maxi. Vi vill få bort riksvägsutseendet och få mer grönt i utformningen. Budgetmässigt får vi vänta om vi vill göra det till en stadsgata, säger han. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!