Sörmland vatten vill kapa bandet med Bygg och schakt

Bygg och schakt kan bli av med fler uppdragsgivare. Nu sätter Sörmland vatten och kommunen press på att Peab och Skanska inte ska anlita företaget som underentreprenör.

Bygg och schakt blev av med flera uppdrag i somras när Sörmland vatten och kommunen valde att häva avtalet. Nu kan fler uppdrag vara i farozonen.

Bygg och schakt blev av med flera uppdrag i somras när Sörmland vatten och kommunen valde att häva avtalet. Nu kan fler uppdrag vara i farozonen.

Foto: Alice Staaf

Katrineholm2023-09-14 17:02

I juni skrev tidningen att Sörmland vatten och Katrineholms kommun valt att med omedelbar verkan häva avtalet med lokala företaget Bygg och schakt. Anledningen uppgavs bero på fakturafel och avtalsbrott, då företaget inte tankat med förnybar diesel, HVO, vilket var ett av kraven.

I och med det förlorade Bygg och schakt omfattande uppdrag. Bland annat markarbetet på området Lövåsen-Uppsala, vid Biltemarondellen, som är tänkt att bli ett så kallat truckstop. 

Men Bygg och schakt har sedan det hävda avtalet fortsatt att genomföra arbeten i Sörmland vattens och Katrineholms kommuns olika projekt. Något som ifrågasatts av Katrineholms-Kurirens läsare. Anledningen är att de är underentreprenör åt två stora företag som Sörmland vatten och kommunen har ramavtal med. Det rör sig om Peab asfalt och Skanska. 

Nu kan tidningen avslöja att Sörmland vatten och Katrineholms kommun för samtal med båda parterna om att försöka hitta ett företag som kan ersätta Bygg och schakt som underentreprenör.

– Vi har en pågående diskussion med Peab och Skanska om de kan hitta möjliga ersättare, säger Asoos Rasool, vd för Sörmland vatten.

undefined
Asoos Rasool, vd för Sörmland vatten och avfall.

Är det på initiativ från er och kommunen?

– Det ger fel signal att vi på ena sidan häver ett avtal och sen på andra sidan fortsätter ha dem aktiva i våra projekt, säger Asoos Rasool och fortsätter:

– Sörmland vatten och Katrineholms kommun har ställt krav på att det ska finnas seriösa entreprenörer i hela kedjan, vilket man framfört till Peab och Skanska.

Marco Huth är platschef på Peab asfalt Katrineholm. Han bekräftar uppgifterna om att det förs samtal om att eventuellt ersätta Bygg och schakt. 

– Ja, men jag kan inte säga så mycket mer för det är en pågående diskussion, säger han.

undefined
Bygg och schakt blev av med flera uppdrag i somras när Sörmland vatten och kommunen valde att häva avtalet. Nu kan fler uppdrag vara i farozonen.

Peab asfalt har ett ramavtal med Sörmland vatten och Katrineholms kommun om asfaltering. Enligt Huth sträcker sig avtalet, som började gälla förra året, över två år men kan förlängas ytterligare två år om parterna kommer överens. Peab asfalt har valt att ta in Bygg och schakt som underentreprenör för att utföra jobben. 

– Det är återställningsarbeten och underhållsbeläggningar som är beställda i våras och utförs hela säsongen, säger Marco Huth.

När tidningen ringer Peter Ljungqvist, en av Bygg och schakts fyra delägare, säger han sig vara ovetandes om situationen.

– Nej, det är inget jag vet något om för tillfället, säger han och ber om att vi ska återkomma senare samma dag. 

Tidningen har vid upprepade tillfällen kontaktat Peter Ljungqvist som inte återkommit.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!