I måndags var det återigen dags för kommunfullmäktige att sammanträda. En av frågorna som behandlades var Kristdemokraternas motion om att bygga om den så kallade Kvarnenkorsningen, där dagens trafiksituation blivit en infekterad fråga i staden.
Partiet har hela tiden ansett att situationen är ohållbar när trafikflödet är högt, då det blir svårt för trafikanterna att hålla koll på bilister, cyklister och gångare samtidigt. Det har inte den styrande majoriteten hållit med om.
Tidigare i år avslogs därför motionen av kommunstyrelsen, med hänvisning till det svar som samhällsbyggnadsförvaltningen tog fram. I svaret framfördes att man efter sin körkortsutbildning bör klara av betydligt mer komplicerade trafikmiljöer än Kvarnenkorsningen.
Motionen avslogs som väntat av kommunfullmäktige. Anneli Hedberg (S), ordförande i service- och tekniknämnden, framförde att motionen ställer sig på bilisternas sida i stället för på de oskyddade trafikanternas.
– Det här är ännu en motion som utgår från bilisterna och inte från de oskyddade trafikanternas säkerhet. De påstådda köerna, som väldigt sällan uppstår, och då pratar vi om minuter eller kanske sekunder, det är inga problem i relation till en eventuell dödsolycka. När man planerar moderna städer utgår man från de oskyddade trafikanterna. Ni i Kristdemokraterna brukar säga att ni är barn och äldres röst och att ni vill ha en child city. Det gäller nog inte när det gäller trafikpolitiken, sa hon.
Resonemanget fick liberalernas gruppledare Björn Wahlund, som försvarade motionen, att gå i taket.
– Problemet med den här korsningen uppkommer ur flera aspekter. Här är inte syftet att på något sätt prioritera bilen, här är syftet att ytterligare förstärka trafiksäkerheten och miljön i korsningen. Att hålla på och snacka om att den här motionen syftar till att underlätta för bilar och därmed minska trafiksäkerheten är rent nonsens, sa Björn Wahlund.
Kristdemokraterna tog även upp att det kan vara knepigt för synskadade att ta sig fram i korsningen. Det avfärdade Roger Ljunggren (S), ordförande i funktionsrättsrådet, bortsett från vissa problem med gatsten.
– Om jag var synskadad och skulle välja ett ställe att gå över på skulle jag välja Kvarnenkorsningen, där folk har sänkt sin hastighet. Jag tror att det är väldigt tryggt även för den synskadade att gå över där, sa Roger Ljunggren.