I slutet av förra veckan ändrades plötsligt reglerna för parkeringen utanför Kvarnen-gallerian i centrala Katrineholm. Från en dag till en annan kastades p-skivan utan förvarning ut till förmån för appar och telefoner.
Detta har skapat reaktioner både på sociala medier och bland besökare på parkeringen. När Kuriren var på plats i början av veckan hade flera av bilarna blivit lappade, men då rörde det sig om varningar och inte böter.
De handlare vi har pratat med är besvikna över att inte ha fått någon information om förändringen. Flera av dem är dessutom oroliga över hur det kommer påverka kunderna framöver.
– Vi har en del äldre besökare som inte är så vana med appar, så vi hoppas att fastighetsägaren ångrar sig. Men vi har inte varit med och påverkat det, säger Emelie Kurran-Kuusela, butikschef på Coop.
Hade ni något att säga till om?
– Nej, han har valt det själv. Han har nog inte frågat någon av butikerna här, det är lite märkligt tycker jag. Vi visste bara att det skulle hända något till årsskiftet, inget annat. När vi sen kom i torsdags morse så satt skyltarna uppe.
Än så länge har de inte stött på några irriterade kunder, men hon tror att det är en tidsfråga innan besökare börjar bötfällas.
– Jag tror inte att man tittar inte så noga, man är så van att använda p-skivan. Men jag tror att det kommer att bli väldigt negativt när folk upptäcker det. Och vi tycker inte heller att det är bra. Så vi hoppas att det når fram till honom också så att han ändrar sitt beslut.
I förlängningen tror hon att det kan komma att påverka försäljningen i butiken, om tillräckligt många tycker att det blir för krångligt att parkera där.
– Då kanske man skippar att komma hit och åker till Lövåsen istället, för det är enklare för pensionärer eller dem som inte vill använda appen. Även om det är två timmar gratis här så är det krångligare än att bara använda p-skiva.
Vad vill ni skicka med till fastighetsägaren?
– Att han ska tänka om och prata med oss som hyr av honom innan han tar något beslut.
Emma Linder, butikschef på Normal, berättar att de fick reda på förändringen genom sociala medier.
– Jag såg det i går och det var nästan 100 kommentarer på det inlägget. Majoriteten var missnöjda. Men jag tycker inte att det är hela världen. Vi har haft tidsbegränsade parkeringar på större delen av parkeringarna och står du där längre så får du ändå betala. De flesta har ju en app så jag tycker inte det är något problem, säger hon.
Däremot tror hon att det kan komma att påverka vissa av kunderna.
– Det är absolut lite tråkigt, men samtidigt visste man väl att det förr eller senare skulle komma.
Inte heller de på Normal hade blivit informerade om förändringen i förväg.
– Vi har inte fått någon information inför det här. Jag har kontakt med fastighetsägaren då och då om andra saker, men har inte fått höra någonting. Det kan jag tycka är lite sådär.
Två andra handlare, som vill vara anonyma för att inte göra relationen med fastighetsägaren komplicerad, pratar också med tidningen. De tycker att det är tråkigt att inte informationen gick ut till dem först.
– De borde ha meddelat det innan, man hade kunnat säga det en månad tidigare så vi hade kunnat meddela våra stamkunder. Vi fick reda på det via sociala medier, säger den ena.
Hen berättar att fastighetsägaren generellt är väldigt svår att få tag på.
– Det är nästan omöjligt, det har varit ett problem länge. Det är hopplöst.
En annan handlare i gallerian har en liknande berättelse.
– Det kom som en total överraskning, vi fick reda på det via sociala medier. Man borde verkligen ha informerat oss om det innan. Vi har kunder som frågar oss och vi vet inte mer än de gör. Jag tycker att det är korkat.
Fastighetschefen Carl Klingspor, som är den som förvaltar gallerian och parkeringen, svarar i ett mejl till Kuriren att det rör sig om ett misstag.
"Det är den mänskliga faktorn som ligger bakom att handlarna inte fick ta del av informationen innan den sjösattes. Vi har utfört omläggningen på ett antal fastigheter parallellt och här missades Kvarnen i utskicket, vilket är beklagligt. Samtliga handlare är nu informerade", skriver han.
Angående kundflödet skriver han att omläggningen även har gjorts på andra handelsplatser i landet och då inte har visat sig påverka tillströmningen.