Som tidningen nyligen kunde berätta har en mögelskandal uppenbarat sig på logistikcentrum. På fastigheten Sothönan 16 hyr Katrineholms kommun ut personalutrymmen till transportföretaget Samskip van Dieren. Lokalerna är fulla av svartmögel och trots att räddningstjänsten har utdömt byggnaden för övernattning, så sover lastbilschaufförerna på övervåningen vissa nätter.
Fackförbundet Transport har tagit del av tidningens granskning och kallar situationen för "katastrofal".
– Jag tycker att det är katastrofalt att man måste bo i de här lokalerna. Det är som ett råttbo även i Älmhult där de också har lokaler. Jag tror inte att ett svenskt seriöst åkeri skulle upplåta sådana här lokaler till sina anställda, säger Tommy Jonsson, ombudsman.
Redan 2018 polisanmälde facket Samskip van Dieren till både Skatteverket och Arbetsmiljöverket.
– Så vi har känt till förhållandena länge. Sedan dröjde det några år innan det tecknades ett utstationeringsavtal. Jag tror att det var 2022. Det innebär att chaufförerna har samma lön som våra svenska chaufförer och betalar skatt i Sverige, säger Tommy Jonsson.
Han säger att deras utsända skyddsombud ska kontakta den svenska kontaktpersonen för företaget.
– Efter att ha läst er artikel kommer företaget att tvingas vidta åtgärder omedelbart. Det kommer att hända saker.
Vad tänker du om Katrineholms kommuns agerande?
– Jag tycker att det är slapphet. Det är ingen nyhet att Samskip har lokaler på området, och det har tidigare skrivits i media om det, utan att det har hänt något. Så jag tycker att kommunen borde haft bättre uppsikt över lokalerna, eftersom de var utdömda redan 2012.
Sedan tidigare står det klart att det ska uppföras nya byggnader på logistikcentrum, där chaufförerna kan övernatta. Avtalet mellan kommunen och företaget undertecknades av Katrineholms kommun efter tidningens första publicering av skandalen, den 11 januari.
Samskip van Dieren har i en tidigare artikel kommenterat att de ser fram emot att åstadkomma nya lokaler till chaufförerna.
– Däremot är jag inte insatt i tidsplanen. Redan hösten 2022 var vi på plats vid de nuvarande lokalerna och insåg att vi behövde hitta lämpligare lokaler, sedan är det svårt när det är ganska många chaufförer det handlar om, sade Göran Pålsson, verkställande direktör.