Omkring 2,5 år har gått sedan bron över Södra stambanan, mot Fäboda, stängdes permanent för trafik. Anledningen var att den då 98-årige bron hade nått sin tekniska livslängd. Betongen hade börjat vittra sönder och broräcket börjat svaja.
– Vi har fått peta bort lös betong så att den inte ska falla ned på järnvägen. Vid den senaste inspektionen kunde vi konstatera att infästningarna till brofästet har rostat av och att räcket svajar, sade Pär Eriksson, projektledare på Trafikverket, till KK i november 2021.
Förra året stod det klart att bron ska rivas i oktober i år. Samtidigt meddelade kommunen att de framfört till Trafikverket att det finns en samhällsnytta med bron. I samma veva tog verket beslut om att en vägplan ska tas fram för att utreda möjligheten till en ny förbindelse.
Det var för femton månader sedan. Nu kan tidningen berätta att arbetet med vägplanen ännu inte har inletts.
– Det har inte hänt något nytt. Status är att vi har dialog med kommunen och Region Sörmland, så utredningen är i ett tidigt skede. Vi har inte påbörjat arbetet med vägplanen. Innan vi gör det ska en konsult upphandlas, säger Ivan Andic, planeringschef på Trafikverket.
Någon ny bro där den befintliga står kommer det sannolikt inte att bli, vilket vi har rapporterat om tidigare.
– Det är komplext att byta till en ny bro på samma plats, bland annat eftersom nya krav ställs med fri höjd från kontaktledningarna. Därför tittar vi på om vi kan hitta andra lösningar, men jag vill inte föregå något. Jag hoppas kunna ge mer information framåt sommaren.
Varför har det tagit så lång tid?
– Vi vill utreda det här noggrant och inte fastna i något som kommer att kosta otroligt mycket pengar. Det är svårt att backa ett uppdrag om vi från början inte har tagit fram underlag för att veta rätt förutsättningar, säger Ivan Andic.
Ove Lycke bor i närheten av bron och har använt den i över 30 år. Han tycker att det var lite väl drastiskt att stänga den även för gångtrafikanter och mopedister.
– Det har alltid gått att åka över bron för oss som är med i mopedklubben. Jag törs inte åka på 100-vägen med moped. Sedan är det fler än jag som tycker att arbetet med att utreda en ny förbindelse har tagit för lång tid. Trafikverket borde underhålla det vi redan har i stället för att lägga massa pengar på till exempel Ostlänken, säger han.