Mobilförbudet på Järvenskolan är rätt och riktigt

Järvenskolan i Katrineholm totalförbjuder elever från att ha mobiltelefon på sig under skoldagen. Det är en bra sak, kan motverka nätmobbning.

Järvenskolan i Katrineholm totalförbjuder elever från att ha mobiltelefon på sig under skoldagen. Det är en bra sak, kan motverka nätmobbning.

Foto: Alice Staaf/Martina Holmberg / TT

Ledare2024-01-15 15:57
Detta är en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion är oberoende liberal.

Det var en stökig höst på Järvenskolan i Katrineholm. Några elever i årskurs 7 verkade röja mer än vad skolan var redo för.

Nu ska det dock ha blivit lugnare på skolan, det sade skolans rektor Magdalena Norin med andra, till tidningen nyligen. Uppehållsrummet som fattades förr är nu på plats. Gott så! 

Att skolan nu förbjuder elevers mobiler helt under skoldagen är också lovande. Det kan vara del i att minska stök och distraktioner. Färre konflikter födda ur mobilanvändande i klassrummet är önskvärt – men det är även bra om elevernas fokus på mobilskärmen riktas mot lärare och skoluppgifter istället. Mobilen erbjuder unga (och vuxna) numera en verklighetsflykt som kan störa undervisning och skingra deras uppmärksamhet.

Samtidigt ska man inte överskatta åtgärden. Varken ledning eller andra ska förvänta sig att mobilförbudet är någon mirakelmedicin – ska skolan motverka stök och förbättra skolresultat krävs idogt arbete från många håll. Storlek på klasser, kompetenta lärare och även fysisk utformning av skollokalerna är några.

En studie från 2016 undersökte hur mobilens närvaro eller inte påverkade några engelska skolor i Birmingham, London, Leicester och Manchester. Slutsatsen var att mobilförbud hade små positiva effekter på elevernas skolresultat. Effekterna var särskilt positiva för elever som tidigare presterat sämst i skolan. Telefonanvändning hade däremot ingen betydelse för elever som tidigare klarat sig mycket bra i studierna. 

Men England eller Manchester är inte Sverige eller Katrineholm. Skolväsende och förutsättningar ser olika ut. Därför undersökte några svenska forskare samma sak, fast i en svensk kontext. Slutsatsen: Skillnaderna i skolresultat mellan skolor som infört mobilförbud och de som inte gjort det är så små att de är försumbara. En del tyder på att svenska elever är hyfsade på att använda telefonen mellan lektioner och uppgifter utan att undervisningen inte stör.

Det betyder inte att mobilförbud i Katrineholm skulle vara ineffektiva. Snarare kan det vara så att olika skolor kan behöva ha olika regler beroende på elevunderlag och andra strukturella förutsättningar. Då kan förbud eller hårda ordningsregler kring när och hur mobiltelefoner får användas vara alternativ som ska övervägas och prövas. Huruvida mobilförbudet kommer öka trivsel, minska bråk och förbättra skolresultat på Järvenskolan återstår att se – och måste utvärderas över tid. Utmaningar för hur föräldrar ska komma i kontakt med sina barn kan övervinnas, det var inte så länge sedan tonåringar helt saknade mobiltelefon.

Att Järvenskolan går så långt som att plocka bort mobiltelefonerna under hela skoldagen, inte bara på lektionerna, kan dessutom leda till positiva effekter på nätmobbning. Sörmländska högstadieelever är, i jämförelse med rikssnittet, väldigt utsatta för just detta. Om mobilen är inlåst blir det svårare att trakassera på nätet – i alla fall under dagen. Det skulle ge fler unga andrum. Det vore en värdefull vinst – värd att utforska.