Tågtrafiken är livsviktig för Sörmland. Pendlingen håller ihop arbetsmarknader. Det gäller både in- och utpendlingen till de sörmländska orterna. När allt flyter på märks det inte. Men när det väl kör ihop sig blir sambanden desto mer synliga.
I veckan kunde tidningen berätta sådana pendlarhistorier. Katarina Thollander tvingas säga upp sig från sin tjänst som lärare på Prins Wilhelmgymnasiet i Flen, där hon började för bara ett halvår sedan. Hon upplever det som ogörligt att pendla från Södertälje. Restiden som bara ska vara 35 minuter i vardera riktningen blir betydligt längre när förseningar och inställda tåg tvingar folk att ta långa omvägar med buss och andra tåg.
Därmed förlorar elever en lärare. Flen, som skriker efter arbetskraft, mister en inpendlare.
En annan dagresenär som bor i Katrineholm och jobbar i Stockholm berättar att det nu går 13 timmar från att personen lämnar hemmet till dess att hen kommer tillbaka. Det är i längden ohållbar situation för vem som helst men definitivt för den som har familj och barn.
I förlängningen slår detta mot sysselsättningen och mot verksamheter i Sörmland som har svårt att locka personal. Det gäller inte minst kommuner.
Orsaken är problem med bemanningen hos MTR som sedan december kör tågen i Mälardalen. Det handlar om frånvaro till följd av pandemin men även andra organisatoriska bekymmer vid övertagandet av trafiken från SJ. Att många är sjuka förklarar inte heller i sig en ojämn utglesning av tågtrafiken med stora hål mellan avgångar.
Mälardalstrafik, det regionala organet som ansvarar för och upphandlar tågtrafiken, har hittills uttryckt förståelse för situationen. Monica Johansson (S), vice ordförande i bolaget och regionstyrelsens ordförande i Sörmland, har samtidigt sagt att hon förstår att pendlarnas tålamod är i botten.
Visst, dessa båda budskap går att framföra samtidigt – men inte så länge till. Pandemi kan snart inte vara en godtagbar förklaring till tågstrulet. Mälardalstrafik måste sätta ner foten.
MTR har nu meddelat att trafikläget blir bättre från och med nästa vecka. Det återstår att se. Om det inte sker en betydande förbättring måste Mälardalstrafik göra klart att MTR ska leverera i enlighet med avtalet. I annat fall ska det sägas upp i förtid och en ny upphandling genomföras.
Om trafikhuvudmannen och operatören är klara över förutsättningarna ska det inte behöva gå så långt. Men det kräver att Mälardalstrafik talar om vad som gäller, inte bara direkt till MTR utan även offentligt.
Politikerna, som ytterst ansvarar för tågtrafiken, får inte glömma att de verkar på uppdrag från medborgarna även i denna fråga.