â "ResenĂ€rer hĂ€nvisas till nĂ€sta tĂ„g". Jag kan de dĂ€r fraserna utantill, sĂ€ger Katarina Thollander och skrattar sorglustigt.
För en vecka sedan gjorde hon sin sista dag som svensklÀrare pÄ Prins Wilhelmgymnasiet. En tjÀnst hon tog för inte mindre Àn sex mÄnader sedan.
â DĂ„ sĂ„g jag fram emot att pendla, det Ă€r ju bra tĂ„g och lugnt pĂ„ dem. Och frĂ„n SödertĂ€lje syd ska det ju bara ta 35 minuter.
Men verkligheten blev en annan Àn den Thollander hade förestÀllt sig. Förseningar och instÀllda avgÄngar blev snabbt mer regel Àn undantag och den dryga halvtimmen tÄget skulle ta blev gÄng pÄ gÄng tredubblad.
â Det som gör att jag slutar Ă€r att det inte fungerar med tĂ„gen. Sedan i november har det inte fungerat alls, det har varit katastrof, sĂ€ger hon och fortsĂ€tter.
â Jag har fĂ„tt ta pendeltĂ„get till Gnesta i stĂ€llet och sedan Ă„kt Sörmland runt med bussen till Flen
à ret har för mÄnga pendlare varit mer svÄrhanterlig Àn vanligt. Inte minst pÄ grund av att MTR i december tog över körningen av MÀlartÄg frÄn SJ. För Thollander innebar det att hon inte heller kunde ta tÄgen som stod pÄ tur efter dem instÀllda, eftersom de kördes av SJ som inte lÀngre ingÄr i det regionala pendlarkortet.
â Det har lett till att jag missat första lektionen mĂ„nga gĂ„nger och sĂ„ kan man inte ha det. Eleverna blir ju lidande av det hĂ€r och mitt liv blir sĂ€mre. Att ta sig till och frĂ„n jobbet blir ett stressmoment, det första man gör nĂ€r man vaknar Ă€r att kolla sĂ„ att tĂ„gen gĂ„r.
Ăven om det vore sĂ„ att tĂ„gtrafiken hade fungerat mer smĂ€rtfritt, erkĂ€nner Thollander att hon förr eller senare nog hade sökt sig tillbaka till hemstaden SödertĂ€lje Ă€ndĂ„. LikvĂ€l minns hon situationen som rĂ„gade mĂ„ttet â orden som fick henne att med svĂ„rmod lĂ€mna Prins Wilhelm bakom sig mitt under pĂ„gĂ„ende termin:
â En elev frĂ„gade mig en vanlig tisdag om vi kommer att ha lektion imorgon. Och dĂ„ kĂ€nde jag att de inte ska behöva gĂ„ runt och grubbla pĂ„ det. Det Ă€r klart att de ska kunna ha lektion och att deras lĂ€rare ska kunna vara dĂ€r.
Efter det hÀr frÄgar sig Thollander hur pendlarkommuner som Flen stÄr sig nÀr högtalarbrus om signalfel och instÀllda avgÄngar hörs allt oftare.
â I Sörmland vill man att folk ska flytta hit och pendla till jobbet, eller tvĂ€rtom. Men det fungerar ju inte. Hur ska man nĂ„gonsin kunna rekommendera folk att pendla pĂ„ det hĂ€r sĂ€ttet.