Nyligen höll kommunen i den årliga "Vårbuffén". Inbjudna var det lokala näringslivet, kommunala tjänstemän och politiker. Ämnet som avhandlades: Katrineholms attraktionskraft. Om detta rapporterade tidningen häromveckan.
Det går också att läsa om evenemanget på Katrineholm kommuns hemsida. Att kommunens kommunikationsavdelning skriver om händelser av denna sort behöver inte vara fel. Det kan finnas skäl för medborgarna att få ta del av information som delgavs under festen.
Men det som trumpetas ut på kommunens sajt ser mer ut som propaganda och näringslivsreklam än samhällsinformation. Kommunstyrelsens ordförande Johan Söderberg (S) frontar och får mycket uppmärksamhet. Varför kunde inte delar av det kommunala rampljuset delas med några av de politiker ur oppositionen som också deltog?
En kommunal kommunikationsavdelning kan ha skäl att emellanåt låta kommunstyrelseordförande kommentera händelser av särskild betydelse. Lokal pandemihantering kan vara en sådan sak. Men även då ska en förvaltning vara sparsam med sådant. Det är inte Katrineholms informationsavdelning.
År efter år har S-styret (numera med uppbackning av M) använt sig av kommunens informationsresurser för att basunera ut sina budskap till katrineholmarna. Oavsett om det är kommunplan, budget eller andra politiska förslag framförs de återkommande som redan fattade beslut – dessutom med en positiv vinkel. Gång efter gång har den politiska majoritetens politik på kommunikationsavdelningen paketerats med smörigt partikampanjspråk och levererats med en röd rosett. Samtidigt hänvisas medborgarna att söka upp oppositionens politiska förslag i kommunhandlingarna på egen hand.
I vilken annan kommun hade detta oskick tillåtits? Jag har exempelvis varken sett det i Eskilstuna eller Strängnäs.
Denna gång gjorde sig kommunen dessutom till megafon åt Ericsbergs säteri. Vd:n Caroline Bonde Deichmann får närmast obehindrat göra reklam för sin verksamhet på hemsidan. Hon lyfter bland annat företagets roll i utvecklingen av Forssjö.
Det som sker i Forssjö är imponerande. Men när kommunen lyfter fram en aktör på detta vis i sina egna kanaler missgynnar det andra företagare. Inte heller är det kommunens uppgift att syssla med sådan företagsannonsering. Sådant får näringslivet själv stå för. Kommunikationsavdelningen finns till för medborgarna, inte för enskilda företagsintressen.
Att kommunen nu fått en ny kommunikationschef i Gabriella Alström kan därför vara en chans på verklig omstart. Hon behöver sätta gränserna för var förvaltningen slutar och det politiska styret börjar. Ska man lyfta Katrineholmsmajoritetens politik på kommunsajten måste även det göras för övriga partier. Eller så får kommunen helt skrota den sortens kommunikation. Socialdemokraternas kletande behöver upphöra. Katrineholms kommundirektör Sari Eriksson har dessutom ett särskilt ansvar för att motverka den här sortens förvaltningskultur.
Avslutningsvis: Alkoholdrickandet på vårbuffén måste även ifrågasättas. Kommuner bör inte stå för kostnaden för någon som helst starköl, vin och sprit vid representation. Den fråga har bland annat Kristdemokraternas Joha Frondelius och Marian Loley drivit tidigare och den borde väckas igen.
Ja, det fanns alkoholfria alternativ på buffén. Ja, det dricks inte nödvändigtvis särskilt mycket. Nej, det kostar inte kommunen särskilt mycket pengar. Men är det skäl att fortsätta köpa alkohol för skattebetalarnas pengar? Nej! Allra helst borde det inte drickas någon alkohol vid den här sortens kommuntillställningar. Men om näringslivsfolk, topptjänstemän och politiker tvunget ska vinpimpla och ölklunka när de träffas får de betala med egna stålar.