Hon är Katrineholms nya kommunikationschef

Gabriella Alström, 53, är Katrineholms nya kommunikationschef. Värmlänningen är imponerad av kommunens kommunikationsarbete och vill vara med och utveckla det vidare och samtidigt få fler att upptäcka Katrineholm.

Drygt två månader har gått sedan Gabriella Alström tillträdde som kommunikationschef. Hon trivs bra och är överraskad över hur bra tågpendlingen har gått.

Drygt två månader har gått sedan Gabriella Alström tillträdde som kommunikationschef. Hon trivs bra och är överraskad över hur bra tågpendlingen har gått.

Foto: Alice Staaf

Katrineholm2023-05-18 06:58

Den 1 mars tillträdde Gabriella Alström som kommunikationschef i Katrineholm efter Pascal Tshibanda. Varje dag pendlar hon från hemmet i Karlstad till sitt kontor i Katrineholm. Restiden på en timme och 40 minuter är inga konstigheter. 

– Det är lika lång tid som det tog för mig att ta bussen till Årjäng i Värmland. För mig blev det ingen skillnad mer än färdriktning och innehåll i tjänst, säger hon när tidningen träffar henne i stadshuset Gröna kulle.

I närmare 20 år har hon jobbat med kommunikation. Många av de åren jobbade hon för Karlstads kommun, för att sedan byta till en mindre ort.

– Jag började som kommunikatör, har jobbat som kommunikationsstrateg, men gick sen vidare till Årjängs kommun. Där jobbade jag de sista fyra åren som pr- och kommunikationsansvarig och kommunikationschef. 

Varför sökte du tjänsten i Katrineholm?

– För mig är inte det viktiga var arbetsplatsen ligger, utan att tjänsten är intressant. Jag kände till Katrineholm och visste bland annat att man fått det Stora kommunikationspriset för hur man på ett lyckat sätt kommunicerat om hållbarhetsfrågor. Då tänkte jag att det här är en kommun som ligger långt fram inom kommunikationsområdet och satsar på det. 

Kommunikationsavdelningen, som består av totalt åtta medarbetare, ska bland annat se till att information om kommunen och dess organisation finns tillgänglig för alla medarbetare, invånare, besökare och företag. Det gäller såväl politiskt fattade beslut och information om evenemang och andra aktiviteter.

undefined
"Karlstad är en rätt stor kommun och Årjäng är en liten kommun. Det blir spännande att jobba i en mellanstor kommun som Katrineholm", säger Gabriella Alström.

En utmaning som Katrineholm och andra kommuner står inför, enligt Gabriella Alström är hur man ska nå ut till den yngre målgruppen.

– Vi behöver fortsätta utveckla våra kanaler och kanalstrategier. En utmaning framåt är att vi ligger bakom utvecklingen och vi behöver alltid vara uppdaterade på var våra målgrupper finns, särskilt de unga. Jag vet ingen kommun som vågat starta ett Tiktok-konto exempelvis, och det är ju på grund av de olika lagkrav som finns. 

För att uppnå kommunens mål om att få fler att flytta till Katrineholm eller som hon själv gör, arbetspendla, så vill hon se ett större samarbete mellan hennes egen avdelning och personalavdelningen. Framför allt när det gäller arbetet med att ta fram riktade jobbannonser så att de når ut till rätt målgrupp.

– Det handlar om paketering. Vad är intressant för någon som söker jobb? Det handlar inte bara om arbetsgivaren utan också om platsen. Vad finns i Katrineholm som matchar mig och mina intressen och min familj? 

Gabriella Alström

Bor: Karlstad.

Familj: Man och två barn, 15 och 17 år.

Favoritmat: Italienskt.

Favoritplats: Självklart Katrineholm, på andra plats kommer Rom eller Amalfikusten.

Oanad talang: Volter på studsmatta och parkour.

Bästa kommunikationskanalen: Det personligt mötet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!