Visst har vinterlandskapet i Katrineholm och Sörmland varit vackert den senaste tiden? Men kylan, snön och isen Àr ocksÄ trafikfaror. BÄde bilar och mÀnniskor kan halka och skada sig.
Det innebÀr debatt om snöröjning och halkbekÀmpning av vÀgar och gÄng- och cykelbanor. Vad ska göras först och var? Hur hanterar man snövallarna som försvÄrar för dem som sitter i rullstol eller har rullator att ta sig fram i staden med?
De nÀrmaste dagarna kommer frÄgorna om snöröjning och halkbekÀmpning antagligen skifta i karaktÀr. De kraftiga minusgrader vi sett den senaste tiden lÀr inte hÄlla i sig sÄ lÀnge till. Men det dÀmpar inte behovet av en kommunal vinterstrategi. Rikligt med snö och riktig kyla kan slÄ till plötsligt.
DÀrför Àr det oroande signaler som kommit frÄn Katrineholms förvaltning, men ocksÄ den politiska majoriteten, pÄ senare tid gÀllande halkbekÀmpningen i kommunen. Det verkar inte bli nÄgon sopsaltning pÄ kommunens cykel- och gÄngbanor denna vinter eller under 2024! Det kunde man lÀsa om i tidningen i slutet av oktober.
Sopsaltning innebĂ€r att en maskin sprider ut saltlake över asfalten som smĂ€lter is och snö, samtidigt som den borstas ren. Resultatet Ă€r barmark vĂ€rdig att gĂ„, springa och cykla pĂ„ utan bĂ„de snövallar och halksand. Metoden har varit effektiv bĂ„de hĂ€r och i andra kommuner och har anvĂ€nts med framgĂ„ng bland annat i Nyköping. I Katrineholm har halkbekĂ€mpningstekniken testats, övergivits, för att Ă„terigen anvĂ€ndas â i begrĂ€nsad omfattning â av kommunen.
Det Àr dock oklart hur lÀnge kommunen tÀnkt avstÄ sopsaltandet. Anneli Hedberg (S), ordförande i service- och tekniknÀmnden, sÀger att det Àr upp till förvaltningen att bedöma om denna sorts halkbekÀmpning ska anvÀndas. SÄ Àr det förstÄs, experterna pÄ förvaltningen Àr bÀttre lÀmpade Àn politikerna att bestÀmma nÀr metoden ska anvÀndas. Sopsaltningen fungerar till exempel som bÀst kring noll grader, nÀr isen smÀlter och fryser till och frÄn.
Men har inte den politiska majoriteten nĂ„gon Ă„sikt, eller ambition, hur de vill att snöarmadan ska se ut och fungera? Hedberg pekar pĂ„ prislappen â sopsaltning Ă€r dyrt!
Jo, sÄ kan man resonera om man tÀnker i stuprör. Driftskostnaderna Àr en sak. Men att fullt ut gÄ över till sopsaltning har stora samhÀllsekonomiska fördelar som kan vara svÄra att se i kommunens kalkylblad. BÀttre framkomlighet under vintern leder till fÀrre skador bland Àldre, fördelar för klimat och miljö. Att folk kan ta sig till jobbet oskadda pÄverkar Àven produktiviteten i olika verksamheter.
I det ljuset gÄr det inte att se sopsaltningen som nÄgot "extra" som kommunen kan dra ned pÄ nÀr det Àr ont om kulor. Det behöver vara en sjÀlvklar del av Katrineholms halkbekÀmpning.
Och Àven om sopsaltningsmetoden Àr dyrare Àn vanlig halkbekÀmpning Àr det nÀrmast smÄpengar i en budget av Katrineholms storlek. Det Àr inte heller billigt att lÄta en sopsaltningsmaskin, inköpt för en halv miljon kronor, bara stÄ i garaget.
Ekonomiskt svÄra tider krÀver att kommunen hÄller i stÄlarna. Men den som i dag slarvar i kampen mot halkan fÄr betala mer imorgon.