Inte varje risk med is kan elimineras

Så här började det på tisdagen. För att senare bli mycket värre.

Så här började det på tisdagen. För att senare bli mycket värre.

Foto: Alice Staaf

Ledare2024-04-03 18:54
Detta är en ledare. Katrineholms-Kurirens ledarredaktion är oberoende liberal.

Vårvädret byttes snabbt ut mot en snösmocka. Så är det vid den här tiden på året. Och aprilvädret kan mycket väl ha mer av denna vara att bjuda på. Samtidigt kan noll- och minusgrader snabbt skifta till plus.

Det är inte enbart vår del av Sörmland som drabbats. Läget varierar inom länet och landet. Snömodd på väg och frusen slask på gata i Katrineholms kommun byts mot barmark ju närmare man kommer Eskilstuna. 

Så hur har det gått i trafiken när snöovädret dragit in? Under tisdagen ska det ha varit ett tiotal trafikolyckor "i krokarna av Katrineholm och Vingåker". Det berättade Johnny Gustavsson, polisens presstalesperson, för tidningen vid 19.30-tiden på kvällen. 

I övriga Sverige varierade olycksfrekvensen. Trafikstockningen i den särskilt drabbade Jönköpingstrakten har fått ett särskilt stort fokus från riksmedier. Det var ju inte heller så länge sedan E22:an i Skåne drabbades av problem av samma slag. Förvisso försvårades det skånska läget av det bildades snödrivor kring de stillastående fordonen. På E4:an verkar det närmast handla om det vi ser också i vår del av Sörmland – tjockt lager av is eller kakor av frusen snö. Resultatet är dock snarlikt: Långa och ihållande bilköer till följd av vinterväglaget.

Det är så det blir när temperaturerna plötsligt sjunker samtidigt som nederbörden är kraftig. Och kanske borde sörmlänningarna varit redo. Aprilväder kan slå runt en hel del. Har man redan skruvat på sommardäcken, ja då är veckans vinterchock ett ännu större problem. Det är det att skruva på vinterdäcken igen eller att välja kollektivtrafiken framför bilen, om det går. De arbetsgivare som kan bör erbjuda anställda en möjlighet att jobba hemifrån. Det hade underlättat för många. Flexibilitet och förståelse för oförutsägbarheter av denna sort bör vara riktmärket.

De som ändå ger sig ut på isbanorna måste vara försiktiga. Det är inte lätt att ta sig fram överallt. Med bil kan det vara klurigt, men möjligt om man tar sig fram i en maklig takt. Cyklister och gångtrafikanter har också det svårt när de ska ta sig över gator packade med is. Äldre människor eller personer med funktionsnedsättning som behöver olika sorters stöd i vardagen, som rullator eller rullstol, får det snabbt väldigt svårt. Förutom att de kan falla och skada sig rejält, handlar det också om tillgänglighet. Den som är rädd att ramla riskerar stanna hemma, när de egentligen hade mått bäst av en promenad. Katrineholms kommun behöver göra vad den kan för att dessa människor inte ska känna sig inlåsta.

Samtidigt får det vara sans i kritiken. Kommunförvaltningen i Katrineholm har skäl att se över sin vinterstrategi, det har ledarsidan påpekat mer än en gång, inte minst då sopsaltningen numera inte verkar ingå i kommunens arsenal. Men invånarnas förväntningar får inte heller flyga iväg. Inte varje risk går att eliminera – bara att dämpa.

Mycket avgörande är även bilisternas förstånd. Även när vägunderlaget är mer än tveksamt gör alldeles för många riskfyllda omkörningar och kör snabbare än tillåtet. Förvisso verkar isen på vägarna leda till att fler bilister släpper mobiltelefonen med blicken. Men om de inte håller tillräckligt med avstånd till fordonet före så kan ändå olyckan vara framme.