Vladimir Putins angreppskrig har följder på många håll. Tillverkningen av artilleripjäser och ammunition går för högtryck, i Sverige och i andra länder med sådan industri.
Ukraina behöver ammunition för att försvara sig mot de angripande ryska styrkorna, som har mer ammunition tillgänglig och får leveranser från vapenfabriker i andra diktaturer, som Nordkorea.
Flera demokratiska länder beställer också kanoner och granater. De har sänt en del av sina förråd till Ukraina. De behöver även förstärka sina egna beredskapslager av många slags ammunition och annan utrustning.
Saab Bofors i Karlskoga är en viktig leverantör till en rad demokratier, däribland flera av Sveriges allierade. Det är mer än en pinsamhet, snarare en skandal under framväxt, att tillverkning och leveranser kan bli bromsade av bullerrestriktioner för provskjutningar. Dessa behövs för att säkerställa att det som levereras uppfyller kraven.
Vid skjutfält i gränsområdet mellan Närke och Värmland finns provplatsen. Det som smäller där hörs så långt att det märks vid bostadsbebyggelse. Tidigare miljöprövning har angett klockslag och veckodagar för att det inte ska smälla på kvällar och under helger. Ökade beställningar kräver nu mer provskjutningar. Saab Bofors har begärt mer tid, som de bara delvis fått. Senare kommer en provplats till att öka kapaciteten. Men nu hindras de en del.
Ska leveranser till Sveriges allierade försenas, till och med av sådant av direkt betydelse för Ukraina? Det blir ingen vacker Sverigebild.
Vem bestämmer? Mer tid för provskjutning har delvis vägrats av miljöprövningsdelegationen vid Länsstyrelsen i Örebro. I den sitter en ensam lagfaren domare samt en miljösakkunnig. Är de oense bestämmer domaren ändå själv. Till ledning finns ett regelverk om buller, och där finns ingen regel om hänsyn till försvarspolitiskt viktiga leveranser till Sveriges vänner och allierade.
Det är ett litet exempel – som kan växa till något mycket större. Miljölagstiftningen är uppbyggd så att den ger många möjligheter att tillståndspröva och hindra sådant som kan skada natur eller störa människor. Att få till undantag eller dispenser med hänsyn till andra viktiga sociala, miljömässiga eller säkerhetsmässiga intressen kan vara svårt och ta tid.
Men på två sätt är vi nu i ett nytt, allvarligare läge. För att skydda klimatet krävs ibland gruvbrytning, transporter, kraftledningar eller industrier, med målkonflikter gentemot andra naturvärden. Ett farligare säkerhetsläge kräver snabbt en del byggande, bränslelager, infrastruktur – och fler bullrande övningar.
För Försvarsmaktens egen verksamhet har regeringen nu, efter två års beredning, en genomgripande regeländring på gång: En enkel anmälningsplikt för militära anläggningar och verksamheter eliminerar i många fall miljöprövningen hos länsstyrelser och domstolar
Men det gör ingen skillnad för Saab Bofors eller andra säkerhets- eller klimatpolitiskt betydelsefulla företag.
Även i själva miljöbalken, och i andra lagar som styr handläggningstider och överklagandemöjligheter, behöver det ändras en del, för att inte bromsa utan skynda på sådant som är viktigt för klimatpolitik – eller för civilt och militärt försvar.