Detta är en replik på Ewa Callhammars insändare: "Vad tjänar kommunen på logistikcentrum?"
År 2001 var en svår tid för Katrineholm då bland annat Scania valde att flytta sin verksamhet från staden. Det ledde till en förlust av ett par tusen arbetstillfällen och en ekonomisk nedgång för hela regionen. Genom att skapa nya möjligheter och locka investeringar har Katrineholms Logistikcentrum (KLC) bidragit till att återuppbygga och stärka Katrineholms tillväxt och attraktivitet.
Den statligt finansierade utredning som genomfördes kom fram till att det Katrineholm hade mest att vinna på var att förstärka de fördelar som järnvägen innebär för oss. Förslaget blev att skapa en kombiterminal för omlastning mellan lastbil och tåg.
Förutom att skapa arbetstillfällen under byggskedet och efter driftsättning, syftade satsningen även till att locka nya företag att etablera sig i området inom KLC.
Det har kostat mycket pengar att genomföra satsningen, men den ska ses ut ett långt perspektiv och ligger till grund för utvecklingen som vi ser i och runt logistikcentrum.
Av de 300 miljoner kronor som har investerats inom KLC ingår 50 miljoner kronor för byggandet av Österleden, som förbinder östra Katrineholm med Lövåsen. Den har inneburit många fördelar för såväl medborgare som näringslivet, vilka hela tiden har stöttat och varit delaktiga i satsningen på KLC, precis som Länsstyrelsen, Trafikverket med flera.
En samhällsekonomisk kalkyl genomförd 2014 visar att antalet årsarbetare som, direkt och indirekt, KLC bidragit med under åren 2008-2016 beräknas till 1 772, och att de samhällsekonomiska effekterna motsvarar investeringarna vid år 2020/21.
Det finns i dagsläget ledig kapacitet i kombiterminalen, och vi vet att KLC har framtiden för sig. Klimatfrågan gör att det kommer att bli alltmer attraktivt att övergå från lastbil till tåg.
Vi ser ett väldigt stort intresse från företag som vill etablera sig i området, däribland stora logistikaktörer, och mycket annat är på gång. Trafikverket bygger förbigångsspår vid Österleden, vilket öppnar stora möjligheter för fortsatt utveckling i området och det planeras för fortsatt exploatering för industrimark i samarbete med en privat markägare på andra sidan Östra förbifarten.
Katrineholm är en järnvägsstad och vi är säkra på att vi kan bidra till ett mer klimatsmart samhälle, och samtidigt skapa fler arbetstillfällen, med vår satsning på järnvägen.
Johan Söderberg (S)
Kommunstyrelsens ordförande