Varför svarar dom inte på Lindens vårdcentral?

Insändare 16 september 2022 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Den frågan ställs ofta i olika medier och många olika spekulationer förekommer. Så blir det ju ofta när ingen egentligen vet. Efter artikeln i KK den 6/9 om patienten som ringt 81 gånger på fem dagar känns det rimligt att lägga fram lite bakomliggande fakta.

På morgonen klockan 8 och en kort tid därefter har cirka 75 patienter kommit fram och fått en uppringningstid tillbaka. I TeleQ (samtalsfunktion) bildas en lista med tider för uppringning. Två sjuksköterskor sitter sedan därefter hela dagen och ringer upp dessa patienter. Varje patient får ungefär åtta minuters tid av sjuksköterskan som då ska sätta sig in i ärendet, konsultera läkare och andra kollegor, boka läkartid, återkoppla till patienten med mera.

Visst vore det önskvärt om det fanns fler sjuksköterskor i telefonfunktionen. Men nu finns det även en chattfunktion som används flitigt och vårdcentralen ligger högt i antal chattsamtal i länet. Tyvärr drabbas även vården av personalbrist och sjukdom, precis som på alla andra arbetsplatser. Samt att halva styrkan försvinner under semesterperioderna. 

Det skulle ge läsarna en mer rättvisande bild om Katrineholms-Kuriren tog sig tid att sätta sig in mer om bakgrunder och inte bara ta fram det negativa som ofta skrivs om Linden. Det finns många tacksamma patienter som uppskattar vårdcentralen och som reagerat på artikeln.

Det vore mer tydligt om telefonsvararen ändrades till att tala om när uppringningstiderna är slut för dagen istället för ”var god försök igen” vilket förståeligt kan ge en felaktig uppfattning om att ”ingen vill svara”.


 
 
 
 
 
 
Ämnen du kan följa