Svar till insändaren "Inbromsningar orsakar ohälsosam miljö" av signaturen "Bilist" publicerad den 31 mars.
Det stämmer bra att vi bygger om för att öka säkerheten. De viktigaste insatserna som vi kan göra för att skapa säkrare korsningar och nå nollvisionen (för både fotgängare och cyklister) är att få ner hastigheten på bilarna, garantera sikt och skapa lättförståelig reglering.
Men målet är också att skapa en mer attraktiv miljö. Ser vi till Katrineholms stråk, som stod helt färdigt 2021, färdas numera biltrafiken jämnare och långsammare vilket bidrar till minskade utsläpp. Den tunga trafiken genom centrala Katrineholm har dessutom minskat vilket är positivt för både miljön och trafiksäkerheten. När det gäller inbromsningar och partiklar från bilens skivbromsar, som du beskriver, är ju själva tanken att du som bilist ska hålla en jämn hastighet över ett farthinder och således undvika snabba acceleration hårda inbromsningar. Den trafikmiljö vi bygger ska alltså skapa förutsättningar för detta, men det är i slutändan upp till var och en hur man väljer att köra sin bil.
Olycksstatistik: 2003 skedde en dödsolycka mellan fotgängare och personbil i korsningen Stockholmsvägen/Vallavägen. 2006 skedde en dödsolycka mellan cyklist och personbil i korsningen Eriksbergsvägen/Linnévägen. 2014 skedde en dödsolycka mellan fotgängare och personbil i korsningen Bondegatan/Gersnäsgatan. Samtliga tre korsningar är idag ombyggda med hastighetsdämpande åtgärder.
Här presenterar vi även olycksstatistik på hela stråket, det vill säga från nya Talltullen till och med norra infarten till Katrineholm (vid Biltema).
Före ombyggnationen 2010 till 2015
Allvarliga olyckor: 3. Måttliga olyckor: 4. Lindriga olyckor: 51. Totalt: 58.
Efter ombyggnationen 2016 till 2021-05-11
Allvarliga olyckor: 1. Måttliga olyckor: 3. Lindriga olyckor: 30. Totalt: 34.