Svar till "Mälardalstrafik kräver tydlig åtgärdsplan av MTR". Tackar Monica Johansson för snabbt svar på min insändare den 7 Maj.
Den politiska ledningen för Mälardalstrafiken där bland andra Monica Johansson ingår har i olika sammanhang uttalat sig om tågkaoset i den regionala trafiken. Gemensamt för dessa politiker är att man skyller de uppenbara brister som finns idag både på Trafikverket, MTR och andra intressenter. De själva har däremot gjort allting rätt.
En av de största orsakerna till det trafikkaos vi ser idag är den otillräckliga personalbemanningen. Man frågar sig hur det gick till vid upphandlingen. Hade den politiska ledningen ingen expertis tillstädes som kunde bedöma om tillgången på lokförare och övrig ombordpersonal var tillräcklig, så att det fanns marginal att sätta in vikarier i samband med sjukskrivningar eller om trafiken skulle utökas. MTR;s kalkyl var tydligen ganska långt ifrån sanningen trots gott om tid för förberedelser.
Vad beträffar appen så finns det idag många professionella system på marknaden så man behöver inte gå över ån efter vatten för att ta fram en väl fungerande och lättillgänglig produkt istället för den amatörmässiga app som togs fram vid MTR:s övertagande. En kostsam läxa förmodligen?
En annan brist hos Mälartågen har varit de ständigt återkommande vagns- och fordonsfelen trots relativt moderna tågsätt. De ligger bakom många förseningar.
Pensionärsfrågan är inte glömd hoppas jag, men inte oviktig i dessa tider när många pensionärer har svårt att få pengarna att räcka.