Ett halvår med MTR – en smärre katastrof

Insändare 6 maj 2022 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det har nu gått cirka ett halvår sedan Mälartåg genomförde en historisk satsning för att förbättra den regionala tågtrafiken i Mälardalen.Tågen körs av MTR som axlade ansvaret från SJ. Satsningen hittills har varit långt ifrån lyckad, snarare en smärre katastrof.

En viktig del för att lyckas var att hitta ett robust system för biljettförsäljning och biljettpriser. Den app som togs fram för ändamålet visade sig vara både opålitlig, krånglig och tekniskt sätt ett haveri. Därför får man redan efter ett halvår göra om hela appen. Frågan är varför man inte tog fram en professionell produkt redan från början? 

Pensionärspriserna nära nog fördubblades jämfört med SJ och trots mängder av protester har inget positivt hänt i denna fråga. Pensionärsgruppen verkar inte vara viktig för Mälartåg.

Förseningar och inställda tåg har varit legio sedan starten. Det går knappast att skylla på sjuk personal längre eller banarbeten. Allt som oftast möts man av trasiga tåg eller vagnsätt. Rullstolsbundna i Nykvarn har bland annat svårt att få assistans vid spontanåkande och måste planera sin resa långt i förväg.

Vad gör politikerna i detta läge? Jo, från deras håll är det tyst. Både ordföranden och vice ordföranden hotar MTR med skadestånd men det löser ju inte de gigantiska problem som Mälartrafiken står inför.

Det måste hända någonting nu och inte imorgon innan tågtrafiken brakar ihop totalt, Hur ska ni få ordning på Mälartrafiken igen kära politiker?
 


 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa