Personaltätheten kommer att vara olika på förskolorna

Birgitta Dahlbeck hänvisar signaturen Pedagoger i förskolan att föra diskussion om personaltäthet i de samverkansgrupper som varje förskolerektor har.

Birgitta Dahlbeck hänvisar signaturen Pedagoger i förskolan att föra diskussion om personaltäthet i de samverkansgrupper som varje förskolerektor har.

Foto: Alice Staaf/TT

Insändare2023-02-01 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändaren Pedagoger har svar och fler frågor till Dahlbeck, signerad Pedagoger i förskolan som publicerades i Katrineholms-Kuriren den 26 januari.

Rapporteringen har skötts av förskolans rektorer. Jag har tagit upp vår dialog på insändarsidan med förskolerektorsgruppen. Om ni har fortsatta funderingar om rapporteringen av barngrupper, ta gärna upp frågan med er förskolerektor och närmaste chef. Men egentligen är det ju överspelat eftersom vi sedan 2022 rapporterar avdelning igen. 

Vad gäller personaltätheten ser den olika ut på olika förskolor, och kommer att göra det i framtiden också. Olika förskolerektorer gör olika prioriteringar, väljer att ha olika många barn på sina avdelningar (17 eller 18 barn i snitt i tätorten), har kanske barn med behov av enskild resurs under delar av dagen, och den resursen kanske kan vara tillgänglig för en större barngrupp under andra delar av dagen. Hur jämför man avdelningar och förskolor utan att blanda äpplen och päron? 

Samtidigt vill jag vara tydlig med att det inte ligger något besparingskrav på förskolan. Vi har samma resurser per barn som förut – men färre barn i förskolan. För att ni ska få till en konstruktiv dialog om personaltäthet och resursfördelning på er arbetsplats rekommenderar jag att den diskussionen förs med rektor och fackliga representanter i den samverkansgrupp som varje förskolerektor har. 

Det är tråkigt att ni inte kommer att ta kontakt med mig, eftersom ni är så insiktsfulla kring förskoleverksamheten. Det hade varit fint om de insikterna kunnat användas för att förbättra verksamheten, och det är synd att ni inte vill vara en del av det. Mitt erbjudande kvarstår.

Birgitta Dahlbeck hänvisar signaturen Pedagoger i förskolan att föra diskussion om personaltäthet i de samverkansgrupper som varje förskolerektor har.
Birgitta Dahlbeck hänvisar signaturen Pedagoger i förskolan att föra diskussion om personaltäthet i de samverkansgrupper som varje förskolerektor har.