Infrastrukturchefen Johnny Ljung har i insändaren "Tydlig minskning av olyckor efter ombyggnad" , publicerad 5 april nöjt påpekat att genomförandet av projektet Stråket lett till en tydlig minskning av antalet olyckor efter ombyggnaden.
Och det måste man naturligtvis tycka är jättebra. Tittar man lite närmare på siffrorna så ser man att de allvarliga olyckorna var ganska sparsamt förekommande redan innan ombyggnaden, medan de lindriga (plåtskador?) sjunkit ganska påtagligt.
Vad beror nu detta på? Förmodligen till större delen på ombyggnaden av Talltullenrondellen som i sin tidigare utformning var en guldgruva för kommunens bilverkstäder. Den förändringen tillsammans med övriga nya rondeller inom Stråket har bidragit till en positivare trafikmiljö med i de allra flesta fall anpassade hastigheter och därmed färre olyckor.
Jag tror att normaltrafikanten tycker att det hela så långt har fungerat ganska bra. Men. Vad som inte framgår av de av Johnny Ljung redovisade siffrorna är vilken roll de förhatliga guppen spelat för det minskade antalet olyckor. En rimlig gissning är att de egentligen inte spelat någon roll alls och att vi hade haft i stort sett samma utveckling även utan dem.
Kan i själva verket de här siffrorna fungera som ett gott argument för att snarast gräva upp de avskydda guppen och därmed förpassa det välförtjänta öknamnet Guppholm till historien? Katrineholm är värt bättre!