För en skolpolitik grundad på kunskap och ordning

Elever ska ges möjlighet att prestera och det görs framför allt med kompetenta och engagerade lärare, skriver Inger Hult, och Björn Wahlund, Liberalerna.

Elever ska ges möjlighet att prestera och det görs framför allt med kompetenta och engagerade lärare, skriver Inger Hult, och Björn Wahlund, Liberalerna.

Foto: Jessica Gow/TT

Insändare2022-04-23 07:05
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på Björn Blids insändare "Skolan – en stor arbetsplats" publicerad den 7 april.
Att barn ska ha möjlighet att nå sin fulla potential borde vara en drivkraft även för en socialdemokrat. För oss Liberaler är det att ge barn möjlighet att nå sina drömmars mål genom att i skolan bistå eleverna med stöd, uppmuntran och en miljö som gör att barn törstande efter kunskaper uppfylls.

Elever ska ges möjlighet att prestera och det görs framför allt med kompetenta och engagerade lärare. Lärare som faktiskt ges möjlighet till att undervisa elever i en lugn och bra miljö. Det vill säga där eleven har en möjlighet att ta in och bearbeta kunskap genom bra läromedel. Läxor behövs också för att nöta in.

Socialdemokraternas tveksamhet vad gäller betyg som verktyg för att mäta prestation ter sig för oss obegriplig. Så utan att stötta unga att prestera goda mätbara resultat i skolan undra vi hur framtid behov av snickare, lärare, ingenjörer, läkare med flera yrken ska lösas. Skulle du Björn Blid vilja bli opererad av en läkare utan verifierbar kunskap och erfarenhet? Skulle du välja att bygga ditt nya hem med hjälp av en byggare utan verifierbar kunskap eller referenser?

Majoriteten i Katrineholm sviker eleverna då skolan inte ger dem förutsättningar att få godkänt i kärnämnena i sjätte klass. Att kunna läsa och skriva svenska är nyckeln att ta till sig skolans övriga ämnen. Jag vet att lärare sliter och gör sitt bästa för elever men lärarna måste ges förutsättningar för att kunna förmedla kunskap och glädje. Det vill säga tid, resurser, lugn och ro.

Fram för en skolpolitik som grundar sig på kunskap, ordning och reda.