Bygg om den farliga korsningen

Insändare 1 april 2022 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentar till Johnny Ljungs insändare "Katrineholm ska ha trygg trafik" publicerad den 20 mars. Att guppen skulle medverka till bättre klimat är helt felaktigt. Så låg fart som 30–40 km/tim leder till högre bränsleförbrukning per mil i en modern bil. Högsta tillåtna hastigheten bör anpassas så att jämn fart kan hållas så att varken bilen eller passagerare straffas vid överfarten.

Däremot hur mycket det påverkar trafiksäkerheten har jag inte några siffror på. Vassa kanter vid guppen finns tyvärr på flera ställen, det är bara att ta en rundtur på stan för att konstatera detta. 

Vill man verkligen göra något åt trafiksäkerheten kan man bygga om den farliga korsningen på norra sidan av järnvägsbron som man gjort på den södra sidan. Sikten på norra sidan är i stort sett obefintlig när man kommer från Storgatan och ska fortsätta rakt över korsningen. 

Dessutom finns övergångsstället direkt i anslutning efter korsningen vilket är svårt att hinna uppfatta även om farten är extremt låg. Eftersom jag dagligen kan ha uppsikt mot bron ser jag ofta incidenter och mindre påkörningar. Några gånger har även ambulansen fått rycka ut. 


 
 
 
 
 
 

Ämnen du kan följa
Läs mer!

Stökig avslutning på EPA-kväll – ungdomar ska ha kört i över 100: "Väldigt farligt"

Stökig avslutning på EPA-kväll – ungdomar ska ha kört i över 100: "Väldigt farligt"

Insändare: Fortfarande ingen målning på Fredsgatan

Fortfarande ingen målning på Fredsgatan

Farlig korsning döms ut av både cyklist och kommunen: "Förstod inte vart jag skulle"

Farlig korsning döms ut av både cyklist och kommunen: "Förstod inte vart jag skulle"

Insändare: Avgaserna skadar barnens lungor

Avgaserna skadar barnens lungor

Kommunen vågar prova något nytt – pilotprojekt ska trafiksäkra oskyddade trafikanter

Kommunen vågar prova något nytt – pilotprojekt ska trafiksäkra oskyddade trafikanter
Visa fler