Bygg om den farliga korsningen

Signaturen "Kurt" tycker att det finns en farlig korsning på norra sidan av järnvägsbron i Katrineholm. Övergångsstället ligger i direkt anslutning efter korsningen och är svårt att hinna uppfatta.

Signaturen "Kurt" tycker att det finns en farlig korsning på norra sidan av järnvägsbron i Katrineholm. Övergångsstället ligger i direkt anslutning efter korsningen och är svårt att hinna uppfatta.

Foto: Mikael Fritzon/TT

Insändare2022-04-01 07:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Kommentar till Johnny Ljungs insändare "Katrineholm ska ha trygg trafik" publicerad den 20 mars. Att guppen skulle medverka till bättre klimat är helt felaktigt. Så låg fart som 30–40 km/tim leder till högre bränsleförbrukning per mil i en modern bil. Högsta tillåtna hastigheten bör anpassas så att jämn fart kan hållas så att varken bilen eller passagerare straffas vid överfarten.

Däremot hur mycket det påverkar trafiksäkerheten har jag inte några siffror på. Vassa kanter vid guppen finns tyvärr på flera ställen, det är bara att ta en rundtur på stan för att konstatera detta. 

Vill man verkligen göra något åt trafiksäkerheten kan man bygga om den farliga korsningen på norra sidan av järnvägsbron som man gjort på den södra sidan. Sikten på norra sidan är i stort sett obefintlig när man kommer från Storgatan och ska fortsätta rakt över korsningen. 

Dessutom finns övergångsstället direkt i anslutning efter korsningen vilket är svårt att hinna uppfatta även om farten är extremt låg. Eftersom jag dagligen kan ha uppsikt mot bron ser jag ofta incidenter och mindre påkörningar. Några gånger har även ambulansen fått rycka ut.