Katrineholm ska ha trygg trafik

Farthindren byggs för att skydda de oskyddade trafikanterna. De är en viktig del i vårt arbete med Nollvisionen och att skapa ett trafiksäkert Katrineholm, skriver Johnny Ljung, infrastrukturchef på Katrineholms kommun.

Farthindren byggs för att skydda de oskyddade trafikanterna. De är en viktig del i vårt arbete med Nollvisionen och att skapa ett trafiksäkert Katrineholm, skriver Johnny Ljung, infrastrukturchef på Katrineholms kommun.

Foto: Jimmy Persson

Insändare2022-03-20 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på insändaren "Cyklister borde ta mer hänsyn" publicerad den 12 mars.

Vi arbetar aktivt för att öka attraktiviteten och möjligheten till att använda cykeln som färdsätt före bilen. Att bygga cykelöverfarter är en del av det arbetet och de är konstruerade enligt Trafikverkets Vägar och Gators Utformning (VGU), samt branschstandardöverenskommelsen mellan svensk kollektivtrafik, Arbetsmiljöverket och SKL. De ska utformas så att fordon inte förs med högre hastighet än 30 kilometer i timmen. 

Farthindren byggs alltså för att skydda de oskyddade trafikanterna (de som går och cyklar). De är en viktig del i vårt arbete med Nollvisionen och att skapa ett trafiksäkert Katrineholm. Lägre hastigheter ger lindrigare skador vid en eventuell olycka, ger lägre utsläpp av växthusgaser och bidrar till en trevligare miljö. Farthindren som du hänvisar till är ofta även medfinansierade till 50 procent av Trafikverket. 

När det gäller trafikregler är det allas ansvar att följa de regler som gäller. Vi har under 2021 genomfört flera kommunikationsinsatser i våra kanaler för att öka kunskapen hos katrineholmarna kring vad som gäller i trafiken. Vi har även uppmärksammat vad som gäller genom skyltar samt markeringar på asfalten med enklare budskap. 

När det gäller ”Kvarnenkorset” visar våra trafikmätningar att det är mindre köer nu än innan ombyggnationen. Köerna uppstår normalt när det är många som åker till och från jobbet. Kvarnenkorset är ett gångfartsområde och här gäller alltså högerregeln. När det uppstår bilar från alla fyra håll är det ögonkontakt som gäller. Alla har även skyldighet att visa hänsyn och hjälpas åt. Gångfartsområdet medför att hastigheten på bilarna redan är låg vilket innebär att man har mer tid att ta ögonkontakt. Det är inget lagbrott att vara den som kör först vid en sådan situation.