Alla elevers skola – inte bara de med goda betyg

"Det jag pratar om i min insändare är, helt enkelt, alla elevers rätt till en bra skola", skriver Björn Blid (S).

"Det jag pratar om i min insändare är, helt enkelt, alla elevers rätt till en bra skola", skriver Björn Blid (S).

Foto: Jens Alvin/Arkiv

Insändare2022-09-02 21:00
Det här är en insändare. Åsikterna i texten är skribentens egna.

 Replik på Charlotte Prennfors (M) 29/8.

Charlotte Prennfors inleder med att försvara M:s motion om kameraövervakning av skolgårdar. Själva motionen är bra, det har jag aldrig ifrågasatt. Däremot saknar jag ett konsekvenstänkande hos Moderaterna. Vandaliserade skolgårdar är ju inte bra, men löser övervakning hela problemet?

Ska elever som upptäcks vandalisera endast straffas, mår dom bättre då? Tja, det får väl andra ha synpunkter på, men jag tror inte det. Prennfors nämner ett moderat rikspolitiskt arbete med att förbättra relationerna mellan polis och socialtjänst. Lokalt arbetar Robert Skoglund (S), socialnämndens ordförande i Vingåkers kommun, sedan länge med denna fråga. Jag har också själv tagit upp detta vid flera tillfällen.

Vidare tar Prennfors (M) upp Socialdemokraternas valrörelse. Hon ger sin beskrivning av skolans utveckling/avveckling. Det kan ju vara en diskussion i sig, men vad har det med min insändare att göra?

Nej, Prennfors (M), det duger inte att lägga ord i min mun, inte ens i valtider. Det jag pratar om i min insändare är, helt enkelt, alla elevers rätt till en bra skola. Inte bara dom med goda betyg, jag pratar om dom som inte lyckas nå kraven. Att överbevakas eller bejakas är kanske en välbehövlig diskussion. Jag tycker det är dags att sluta se dom betygslösa som dåliga elever. Jag tycker arbetsmiljön i skolan skall främja den sociala helheten. Då tror jag att kunskapsinhämtning blir viktigare än vandalisering.