Efter det stora tĂ„gfiaskot – ny entreprenör tar över

Sörmland
LĂ€stid cirka 7 min

FrÄn och med den 16 juni tog en ny entreprenör över driften av problemtyngda MÀlartÄg. Men nÄgra konkreta löften om förbÀttringar kan ingen ge.

"Det kÀndes som att nu ska det sÀttas nÄgot nytt, nu ska vi igÄng och det ska bli bra. Sedan blev det ju inte riktigt sÄ.

Det sĂ€ger Monica Johansson (S), regionpolitiker och vice ordförande i MĂ€lardalstrafik, nĂ€r hon blickar tillbaka pĂ„ lanseringen av nya MĂ€lartĂ„g – och om hur resan har gĂ„tt sĂ„ hĂ€r lĂ„ngt.

NÀr de första nya mÀlartÄgen började rulla var de efterlÀngtade. Pendlare var trötta pÄ SJ:s gamla lokdragna tÄg, visste SN att berÀtta sommaren 2020. DÄ hade de nya tÄgen just satts i trafik pÄ Nyköpingsbanan, efter att ha först ha lanserats i Sörmland i december 2019.

Inte bara tÄgen var nya. I december 2021 tog entreprenören MTR över driften av SJ. Antalet avgÄngar ökade rejÀlt. Allt skulle bli bra.

I mars 2020 Äkte Monica Johansson (S) med de sprillans nya MÀlartÄgen. DÄ var förhoppningen att allt skulle bli bÀttre för resenÀrerna.
I mars 2020 Äkte Monica Johansson (S) med de sprillans nya MÀlartÄgen. DÄ var förhoppningen att allt skulle bli bÀttre för resenÀrerna.

– Med tanke pĂ„ de löften som man gett i upphandlingen sĂ„ kĂ€ndes det bra, nu skulle vi igĂ„ng med vĂ„ra nya tĂ„g och det skulle bli fint för sörmlĂ€nningarna, minns Monica Johansson.

NÀr MTR tog över driften lÄg "fokus pÄ punktlighet, service och bemötande", skrev MÀlartÄg pÄ sin hemsida.

Men i stĂ€llet möttes resenĂ€rerna av instĂ€llda tĂ„g och förseningar. 

Jag sticker inte under stol med att jag har varit ganska förbannad

Monica Johansson

Regionpolitiker (S)

MTR drabbades redan frÄn början av stora problem med punktlighet och tillförlitlighet i trafiken. De löften som Monica Johansson hÀnvisar till uppfylldes inte.

NÀr en ny tidtabell lanserades i december 2022, hade man tvingats dra ner pÄ antalet planerade avgÄngar. Det stora problemet var brist pÄ personal, framför allt pÄ lokförare. Tusentals tÄg var försenade eller instÀllda.

FrĂ„n MĂ€lardalstrafiks sida har man vid upprepade tillfĂ€llen uttryckt sitt missnöje med att entreprenören MTR inte levererat. 

– Jag sticker inte under stol med att jag har varit ganska förbannad rent ut sagt, sĂ€ger Monica Johansson. 

Jesper Broberg pendlar sÄ gott som dagligen frÄn Nyköping till Stockholm. Eftersom tÄgen inte gÄr som de ska har han skaffat en lÀgenhet i Stockholm. Den usla tÄgtrafiken tror han leder till en minskad attraktivitet för Nyköping: "Det gÄr inte att bo hÀr om man pendlar", menar han. Som orsaker till de stora problemen ser han stora systemfel och bristande underhÄll av jÀrnvÀgen sedan lÄng tid tillbaka. "Vi har levt pÄ rost och röta, nu fÄr vi betala priset."
Jesper Broberg pendlar sÄ gott som dagligen frÄn Nyköping till Stockholm. Eftersom tÄgen inte gÄr som de ska har han skaffat en lÀgenhet i Stockholm. Den usla tÄgtrafiken tror han leder till en minskad attraktivitet för Nyköping: "Det gÄr inte att bo hÀr om man pendlar", menar han. Som orsaker till de stora problemen ser han stora systemfel och bristande underhÄll av jÀrnvÀgen sedan lÄng tid tillbaka. "Vi har levt pÄ rost och röta, nu fÄr vi betala priset."

– Det har gĂ„tt jĂ€ttedĂ„ligt – vi Ă€r inte alls nöjda, sa MĂ€lardalstrafiks vd Helena Ekroth till tidningen i juni 2022.

Hur kunde det gÄ sÄ illa?

Den huvudförklaring som ges Àr att man frÄn MTR:s sida hade trott att fler ur personalen skulle följa med frÄn SJ.

– Personalbehovet var svĂ„rt att förutse, det var inte sĂ„ mĂ„nga lokförare som kom över frĂ„n den tidigare operatören, vi behövde göra stora investeringar för att utbilda personal, sĂ€ger MTR Nordics vd Caroline Åstrand.

Caroline Åstrand, vd för MTR Nordic.
Caroline Åstrand, vd för MTR Nordic.

SÄ hÀr i efterhand kan man slÄ fast att MÀlartÄg och MTR tog sig vatten över huvudet nÀr de lanserade sÄ mÄnga nya avgÄngar, menar Monica Johansson.

Men dÄ visste man inte, sÀger hon.

– Det fanns ingen kĂ€nnedom, utom möjligen i den innersta branschen, om att det var brist pĂ„ lokförare. Det signalerades ingenstans.

Under de tvĂ„ och ett halvt Ă„r som MTR kört MĂ€lartĂ„g har mĂ„nga nya lokförare utbildats. Trafiken blev "stabilare", menade i alla fall MĂ€lartĂ„g sjĂ€lva. Inför 2024 kunde antalet avgĂ„ngar öka igen tack vare det bĂ€ttre personallĂ€get. 

Statistiken över förseningar pekar ocksĂ„ pĂ„ en viss förbĂ€ttring över tid, Ă„tminstone pĂ„ flera av MĂ€lartĂ„gs strĂ€ckor. 

I december 2021 var 79 procent av tĂ„gen pĂ„ Nyköpingsbanan i tid. 2022 var i snitt 88 procent i tid, 2023 var det 89 procent. Men dĂ„ Ă€r inte de instĂ€llda tĂ„gen inrĂ€knade – och variationerna kan vara stora mĂ„nad för mĂ„nad. PĂ„ strĂ€ckan Eskilstuna – Stockholm har utvecklingen dessutom inte varit lika god. DĂ€r minskade den genomsnittliga punktligheten frĂ„n 83 procent 2022 till 79 Ă„r 2023. I januari i Ă„r gick bara 64 procent av tĂ„gen dĂ€r nĂ€r de skulle.

De redan hÄrt prövade pendlarna har inte heller varit förskonade frÄn förseningar och instÀllda tÄg under 2024. Vintern blev tuff, bland annat pÄ grund av vÀdret. I februari var tolv procent av tÄgen förbi Nyköping akut instÀllda.

Enligt MTR Nordics vd Caroline Åstrand slog vintern hĂ„rt mot alla tĂ„gbolag. VĂ€xlande temperaturer ledde till omfattande nedisning och fler fordonsskador Ă€n vanligt. PĂ„ Nyköpingsbanan var 66 avgĂ„ngar instĂ€llda i december och januari. 

– Vi har behövt lĂ€gga mycket resurser för att komma ikapp med underhĂ„llet av bromsar och hjul, sĂ€ger hon.

Men hon pekar samtidigt pÄ att det blivit bÀttre. Personalen som jobbar med underhÄll har ökat frÄn 13 till 54 sedan MTR tog över driften.

Rekord i ersÀttningar

Att vintern varit hĂ„rd visar ocksĂ„ siffrorna över den ersĂ€ttning som MĂ€lartĂ„g betalat ut till resenĂ€rer som drabbats av förseningar. 

Under perioden januari till och med maj 2024 har MÀlartÄg betalat ut över 13 miljoner kronor. Det Àr en rekordstor summa. Under samma period förra Äret uppgick ersÀttningen till 5, 3 miljoner kronor.

Bakom den kraftiga ökningen ligger enligt MÀlartÄg de stora problemen under vintern, mÄnga infrastrukturfel pÄ jÀrnvÀgen samt att resenÀrerna i högre grad Àn tidigare söker ersÀttning.

Vintern slog hÄrt mot MÀlartÄg och MTR, nÀr tÄgen behövde avisas och behovet av underhÄll ökade.
Vintern slog hÄrt mot MÀlartÄg och MTR, nÀr tÄgen behövde avisas och behovet av underhÄll ökade.

I februari i Är meddelade MÀlardalstrafik och MTR att man skulle bryta avtalet i förtid, nÄgot som bÄda parter var överens om. Orsakerna var bÄde missnöje med vad MTR levererat och att MTR inte fick verksamheten att gÄ ihop ekonomiskt.

Hanna Bergström, chef för trafik och infrastruktur pÄ MÀlardalstrafik.
Hanna Bergström, chef för trafik och infrastruktur pÄ MÀlardalstrafik.

Hanna Bergström, chef för trafik och infrastruktur pÄ MÀlardalstrafik, menar att MTR har gjort mycket för att fÄ ordning pÄ tÄgtrafiken. Men hon konstaterar samtidigt att det ÀndÄ inte rÀckt. Och dÄ Àr det till sist dags att gÄ skilda vÀgar, menar hon.

– NĂ€r de Ă„tgĂ€rder och insatser man har vidtagit Ă€ndĂ„ har resulterat i ett utfall som inte nĂ„gon av parterna egentligen önskar sĂ„ blir det till sist ett vĂ€gskĂ€l, dĂ€r beslut mĂ„ste fattas, sĂ€ger hon.

För MTR:s del ligger ekonomiska skÀl bakom att man vill komma ur kontraktet i förtid.

Avtalet var inte lÄngsiktigt hÄllbart

Caroline Åstrand

vd MTR Nordic

– Avtalet var inte lĂ„ngsiktigt hĂ„llbart, det gick helt enkelt inte ihop finansiellt, sĂ€ger MTR-vd:n Caroline Åstrand.

Eftersom MTR inte har kunnat leverera den trafik man kommit överens om, har ersĂ€ttningen blivit mindre. Dessutom har man haft större kostnader Ă€n vĂ€ntat, inte minst för att utbilda personal. Hur mycket pengar som MTR har förlorat vill man inte kommentera. Men tidningen kunde redan sommaren 2022 konstatera att det handlar om mĂ„ngmiljonbelopp. 

Den 16 juni tar dÀrför en ny entreprenör, Transdev, över driften av MÀlartÄg.

– Det Ă€r spĂ€nnande, och det Ă€r puls, som det ska vara inför ett övertagande, sĂ€ger Sheron Fernando, affĂ€rschef pĂ„ Transdev, nĂ€r tidningen pratar med honom nĂ„gra dagar före entreprenörsbytet.

All operativ personal som jobbat för MÀlartÄg hos MTR har gÄtt över till Transdev. TÄgen Àr desamma. UnderhÄllet av tÄgen kommer under en övergÄngsperiod att fortsÀtta skötas av MTR.

Sheron Ferenando, affÀrschef för Transdevs uppdrag MÀlartÄg.

Det Àr spÀnnande

Sheron Fernando

Transdev

Till saken hör dessutom att mycket av problemen ligger utanför MTR:s – eller Transdevs – kontroll. Signalfel, vĂ€xelfel, nedrivna kontaktledningar eller avstĂ€ngda banor till följd av vĂ€dret. Allt sĂ„dant kan entreprenören inte göra nĂ„got Ă„t. Det Ă€r statliga Trafikverkets ansvar.

Enligt statistik som MTR tagit fram hade bolaget ansvar för drygt en tredjedel av de instÀllda avgÄngarna pÄ Nyköpingsbanan, under perioden januari till och med april i Är. Den största orsaken inom MTR:s ansvarsomrÄde var fordonsfel. NÀr det gÀller förseningar anser MTR att de har haft ansvar för en knapp femtedel.

SĂ„ – med samma tĂ„g och samma personal – vad kan Transdev göra som inte MTR klarat? 

Kommer tÄgen att gÄ bÀttre?

– FrĂ„gan Ă€r berĂ€ttigad, konstaterar Hanna Bergström pĂ„ MĂ€lartĂ„g.

För resenÀrerna ska övergÄngen, Ätminstone initialt, inte mÀrkas alls, hoppas Sheron Fernando pÄ Transdev.

NĂ„gra konkreta utfĂ€stelser om punktlighet eller annat har ingen av de ansvariga som tidningen talat med gett. Men de pekar pĂ„ att förutsĂ€ttningarna trots allt Ă€r annorlunda och bĂ€ttre, jĂ€mfört med nĂ€r MTR tog över. Mycket tack vare det arbete som redan Ă€r gjort – i MTR:s regi.

– Personalbristen har varit ett stort problem. Den tidigare operatören har gjort stora insatser för att lösa personalbristen och för tillfĂ€llet ser personalĂ€get generellt bra ut, sĂ€ger Sheron Fernado.

Även nĂ€r det gĂ€ller fordonsunderhĂ„llet Ă€r lĂ€get bĂ€ttre Ă€n tidigare, menar han – tack vare att kapaciteten ökat hos MTR.

Hanna Bergström pÄ MÀlartÄg pekar ocksÄ pÄ att avtalet med Transdev ser helt annorlunda ut Àn det med MTR. Det Àr ett sÄ kallat nödavtal, som betyder att det inte behövt göras nÄgon sedvanlig upphandling. Avtalet gÀller i tvÄ Är.

I det avtal som MÀlardalstrafik och Transdev nu slutit kommer Transdev att fÄ ersÀttning för "direkta, skÀliga och verifierbara kostnader" enligt Hanna Bergström. Beslut om vilken trafik som ska köras tas gemensamt av MÀlardalstrafik och Transdev. I klartext betyder det att Transdev inte som MTR kommer att straffas ekonomiskt om man inte uppfyller pÄ förhand stÀllda krav pÄ vilken trafik som ska köras.

Linn Bergqvist Äker mycket tÄg, oftast mellan Eskilstuna och Stockholm. Hon sÀger att det inte har fungerat "sÄ jÀttebra" att pendla. Det har varit mÄnga instÀllda och försenade tÄg. Hon hoppas pÄ bÀttring med den nya entreprenören: "Jag hoppas att tÄgen ska gÄ mer i tid. Och att man fÄr veta i tid om de blir instÀllda", sÀger hon.
Linn Bergqvist Äker mycket tÄg, oftast mellan Eskilstuna och Stockholm. Hon sÀger att det inte har fungerat "sÄ jÀttebra" att pendla. Det har varit mÄnga instÀllda och försenade tÄg. Hon hoppas pÄ bÀttring med den nya entreprenören: "Jag hoppas att tÄgen ska gÄ mer i tid. Och att man fÄr veta i tid om de blir instÀllda", sÀger hon.

Om allt gÄr som planerat kommer pendlarna alltsÄ inte mÀrka nÄgon direkt skillnad efter entreprenörsbytet. Men pÄ sikt Àr förstÄs förhoppningen att allt ska bli bÀttre.

– Det Ă€r vĂ€l just tillförlitligheten som blir det viktiga perspektivet fortsĂ€ttningsvis, och att det ocksĂ„ ska infrias, sĂ€ger Hanna Bergström.

Även Monica Johansson sĂ€ger att pĂ„litligheten, att tĂ„gen gĂ„r nĂ€r de ska, mĂ„ste vara i fokus. Och Ă€ven om entreprenören inte kan ta ansvar för allt som inte fungerar pĂ„ den svenska jĂ€rnvĂ€gen lĂ„ter hon försiktigt optimistisk.

– Det kĂ€nns som en nystart.