KVBS vill vara mer än en idrottsförening. Det var därför man startade Katrineholmsandan 2012. Då var det bandy-Sveriges första CSR-projekt för samhällsinsatser och Robin Grandin anställdes som ungdomskonsulent.
Initialt riktade man sig mot skolorna, men det lossnade inte riktigt. Därför har varumärket varit vilande några år. Nu lyfts det fram igen, med en omgiord logotype.
– Vi tror att vi kan vara starkt bidragande i samhället och vara tydliga med vad vi står för, säger Martin Gustafsson, mediaansvarig i KVBS.
Därför är klubben redan en del i Huskurage, ett samarbete med Hyreshuset, där det handlar om att slå larm om man hör och ser något som är fel. Förra året arrangerades Orange day, en välgörenhetsmatch i samarbete med UN Women, FN:s kvinnoorgan.
– Nu har vi ett koncept och vill göra lokala insatser, säger Martin Gustafsson.
Då gick frågan till tjejjouren Miranda.
– Det är fantastiskt att en idrottsförening vill vara med och dela de obekväma frågorna. Jag är imponerad av idén och det var hur lätt som helst att tacka ja, säger Emelie Trolin, verksamhetsansvarig på Miranda.
1982 startade Kvinnojouren och 2005 tillkom Miranda för att möta yngre kvinnor och tjejer.
– Tyvärr behövs vi. Förra året gjorde vi cirka 600 stödinsatser och vi ser att det grova sexuella våldet går allt längre ned i åldrarna, säger Emelie Trolin.
Hon är glad att KVBS i samband med hemmamatchen mot Falun den 20 februari vill lyfta frågan. Men kampanjen dar igång redan nu. Bland annat ska filmer spelas in där KVBS-spelarna läser upp vittnesmål från utsatta tjejer som vänt sig till Miranda för att få stöd.
– Vi blandar vittnesmålen med faktauppgifter och presenterar dem på olika sociala medier, säger Martin Gustafsson och Emelie Trolin fyller i:
– KVBS manliga förebilder sätter ord på var skammen och skulden för övergrepp ska vara. Hos förövaren och inte offret.
KVBS har också tagit fram en unik matchtröja. Den blir svart med Mirandas logotype på magen.
– Precis som förra året ska vi sedan auktionera ut tröjorna och hela behållningen skänker vi till Miranda, säger Martin Gustafsson.
Fjolårets auktion inbringade 32 000 kronor. Tillsammans med en insamling på arenan under matchdagen fick klubben då ihop totalt 65 000 kronor. I år blir det ingen publik, så där har KVBS en utmaning.
– Men det är redan bestämt att alla tv-pengar vi får in ska också gå till Miranda och målet är självklart att överträffa fjolårets resultat. Men viktigast är att göra en reell skillnad för en viktig verksamhet, säger Martin Gustafsson.