2022 gjorde den 17-årige KMK:aren internationell debut och körde slovenska mästerskapet för VM-meriterade teamet IKSport.
Nu har han köpt loss den Ford Fiesta Rally4, som han och kartläsaren Julia Thulin så framgångsrikt tävlade med, och tagit till Sverige där den lackats om den i GN Motorsports svart-blå-röda färger. För nu är det klart att Mille, som fortsätter att tävla tillsammans med kartläsaren från Hörby, blir en del i det svenska teamet som vunnit SM de tre senaste åren i tyngsta klassen och där de båda tidigare världsmästarna PG Andersson och Pontus Tidemand ingår.
"Det är kul att få med en junior som Mille i teamet. Han har en klar målsättningen om vart han vill vara om några år och med våra resurser i teamet ska vi hjälpa honom nå dit", säger teamchefen Staffan Andersson.
I trettonhelgen var Mille i Östersund för att få viktiga mil på snö, men också optimera bilens alla inställningar. Därifrån fortsatte Mille och Julia till Rovaniemi för fyra dagars rekognoscering av sträckorna och skriva noter inför 58th Artic Lapland rally som körs redan kommande helg.
– Pontus Tidemand åkte med och coachade i Östersund och efter sista testet var han riktigt nöjd när han konstaterade att allt var maximerat, att det inte finns en sekund till att ta ut, säger Milles pappa Patrik Johansson.
För Mille var det lite ovant att köra på snö, samma underlag som väntar på 25 mil fördelade på 13 sträckor norr om polcirkeln i den första tävlingen i finska mästerskapet.
"Testet gick väldigt bra, trots en betydligt starkare bil än vad jag kört tidigare på vinterväg. Pontus åkte med och gav väldigt positiv feedback, och även tips på hur jag kan nyttja däcken på ett bättre sätt. Det är supernyttigt att ha med Pontus i teamet, som vet vad som krävs för att nå framgång", skriver Mille i ett pressmeddelande.
Samarbetet med GN Motorsport är långsiktigt, men tanken är att Mille även ska samarbeta med flera team under året för att komma ut i Europa. Än så länge är dock det finska rallyt det enda som är planerat i tävlingskalendern. För 17-åringen blir det en lite speciell tävling.
Eftersom Mille fortfarande är för ung för att ta körkort blir det Harri Joki som får köra bilen, med Julia i kartläsarstolen och Mille i baksätet under rekognoceringen före Artic Lapland Rally. I tävlingen får Mille köra på specialsträckorna, men på transportsträckorna mellan dem, på allmänna vägar, får han lämna över ratten till Julia.