– Vi står i skogen någonstans mellan Laxå och Askersund och försöker laga en trasig axeltapp, säger Christer.
Både han och Uffe är lika ledsna som bedrövade och besvikna.
Midnattsolsrallyt började ju så bra. Efter nio av tävlingens 20 sträckor ledde de klassen för bilar från 1982 till 1990 sin 32 år gamla Opel Kadett GSI med en halv minut.
Då tog det stopp. Tvärtstopp. Men problemen började långt tidigare.
– Vi fick tidigt problem med en slirande koppling och en kylfläkt. Men mekanikerteamet jobbade nästan hela natten till fredagen och fick ordning på bilen, säger Christer Carlsson som är kartläsare i den onotade tävlingen.
Därför var förväntningarna höga på att behålla sin ledning i klassen, och kanske förbättra sjätteplatsen i totallistan. Och det började bra.
Men på den elfte sträckan, fredagens längsta över 17 kilometer mellan Laxå och Askersund, kände de att något hände.
– Vi trodde först att det var en punktering på vänster bakhjul och stannade för att byta däck. Men när vi klev ur bilen såg vi att hjulvinkeln var fel. Då bestämde vi oss för att chansa och fortsätta, men det höll inte.
Bara några kilometer senare körde de åt sidan och konstaterade att det var axeltappen, som håller hjulet på plats, som gått sönder.
Med hjälp av teamet blev bilen lagad, men Ulf och Christer valde ändå att bryta och inte köra lördagens avslutande sträckor.
– Nu åker vi hem och byter bil till Ford Fiesta och köra Slottssprinten vid Ericsberg nästa helg, säger Christer.
Med några sträckor kvar att köra på lördagen var några lokala åkare ännu kvar i tävlingen. Göran Åkerlund, KMK, som tidigt fick problem med kylningen och drog på sig transportprickar, klättrade från 25:e till 15:e plats i sin Opel Ascona i klassen årsmodell 1970–75, Kenth Bååth, SMK Vingåker låg fyra med sin Volvo 164E i klassen 1970–75 över 2 001 cm3 och klubbkompisen Lars Ohlsson med Göran Widell i högerstolen hade tappat den tidigare klassledningen i 1976– 81 1 601–2 000 cm3 till en tredjeplats, sex sekunder bakom ledaren.