2021 blev ett rekordår för Barncancerfonden då den skänkte 300 miljoner kronor till forskningen. Mer pengar ska det bli efter att Sörmland Sparbank Padel Arena ingått ett nytt och unikt avtal.
– Ni är inte bara först i Katrineholm, ni är också det första padelbolaget i Sverige, säger Martin Sjödin, parneransvarig på Barncancerfonden.
Det är inte bara en sjukdom som berör, utan också engagerar.
– Vi har själva drabbats i familjen och därför ville vi ta det här initiativet, säger bröderna Anders Johnsson och Rickard Hedfors som driver flera anläggningar inom Padel Arena Group.
– I Östersund har vi redan ett samarbete med den lokala kvinnojouren. Nu är vi glada att ha nått en överenskommelse med Barncanerfonden för vår anläggning i Katrineholm, säger Anders Johnsson.
Idén väcktes redan för ett år sedan, kontakten med Barncancerfonden knöts i höstas. Nu är avtalet klart.
– Rent krasst handlar det om varumärket Barncancerfonden. Vi är inte bara en finansiär för forskningen utan står också på drabbade familjers sida med råd och stöd. Vi står också för barnens rättigheter. Då måste vi vara noggranna i våra avtalsskrivningar så att motparten förstår vad det innebär, säger Magnus Sjödin.
Det treåriga avtalet startar den 1 juni. Då ska en portal finnas på plats till singelbanan, Katrineholms enda och den mest bokade i arenan på dagtid, som döps om till Give Hope-banan.
– Tio procent av alla intäkter för spel på just den banan går oavkortat till Barncancerfonden. Vi har också samarbeten med flera företag som bidrar med ytterligare 20 procent, säger Rickard Hedfors.
– Dessutom planerar vi för en ny tävling, Barncancerfonden padel open i höst som också ska generera intäkter, fyller Anders Johnsson i.
Ingen kan exakt säga vad avtalet i slutändan är värt.
– Vi har förbundit oss om en garantisumma på 100 000 kronor per år i tre år. Det är bara en siffra på papperet. Vår målbild är en annan och förstås högre, säger Anders Johnsson.
Att Sverige är på väg in i en lågkonjunktur samtidigt som nästan alla priser, för mat, bränsle och el, ökat i kombination med hög inflation och stigande räntor är ingenting som påverkat Padel Arena Groups ambition att få avtalet i hamn.
– När det är tuffa tider är det kanske just den här typen av engagemang som blir ännu viktigare. Det handlar bara om att tänka utanför boxen och vi kommer att lägga till fler aktiviteter för att uppfylla vår del av avtalet, säger Rickard Hedfors.